مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: برای جلوگیری از خسارات اقتصادی، واکسیناسیون رایگان دامهای سنگین استان علیه بیماری لمپی اسکین آغازشد.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت مبارزه با بیماری لمپی اسکین در جمعیت دام سنگین و نقش آن در ضرر‌های اقتصادی فراوان دامداران، از آغاز اجرای طرح رایگان واکسیناسیون جمعیت دام سنگین علیه این بیماری در استان خبر داد.

سید امید خلیل زاده افزود: بیماری لمپی اسکین، نوعی بیماری نوپدید ویروسی بسیار عفونی در گاو‌ها با ضرر‌های اقتصادی بالا بوده که باعث به وجود امدن هزینه درمان بالا، کاهش تولید شیر، سقط جنین، ناباروری و کاهش کیفیت پوست در دام‌ها می‌شود که عمدتاً بوسیله حشرات گزنده منتقل می‌شود.

خلیل زاده مهمترین راه پیشگیری از این بیماری را مایه کوبی دام‌های حساس با استفاده از واکسن‌های اختصاصی دانست و گفت: در همین راستا طرح مایه کوبی رایگان بر علیه بیماری لمپی اسکین از تاریخ یک آذر ۱۴۰۱ به مدت دو ماه در جمعیت دام سنگین روستایی و عشایری استان عملیاتی خواهد شد.

وی اضافه کرد: پیش بینی می‌شود در اجرای این طرح تعداد ۳۲۰ هزار راس دام سنگین علیه این بیماری ایمن سازی شوند.

بیماری LSD یک بیماری مهم اقتصادی در گاو است که از نظر ایجاد خسارت با بیماری تب برفکی قابل مقایسه است. میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری تا ۴۰ درصد هم گزارش شده است. بیماری باعث آسیب شدید و دائمی پوست، ضایعات در دهان و حلق و دستگاه تنفس شده و در نتیجه باعث لاغری شدید شده که میتواند برای ماه‌ها باقی بماند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.