معاون وزیر نیرو گفت: اکنون حدود هزار و ششصد و پنجاه شرکت برق فعال هستند که حدود چهارده درصد رشد داشته اند.

میز اقتصاد امروز به بررسی آخرین وضعیت صنعت برق و خودکفایی در این صنعت با حضور اکبری معاون وزیر نیرو، کریمی نایب رییس هیئت مدیره انجمن صنفی پالایشگاه های ایران و عیسی پور بحث وبررسی شد.

در صنعت برق چه تعداد شرکت دانش بنیان داریم ؟

اکبری: صنعت برق یک صنعت پیش رو و افتخار آفرین است. این صنعت یک صنعت زیر بنایی و زیر ساختی است که مهندسان با تجربه ای را پرورش داده است.

اکنون حدود هزار و ششصد و پنجاه شرکت برق فعال هستند که حدود چهارده درصد رشد داشته اند. این شرکت ها با تعامل با وزارت نیرو به سمت تولید رفته اند.

شما چقدر توانستید قطعات را داخلی سازی کنید ؟

عیسی پور : ۱۳۲ نیروگاه وجود دارد که وظیفه بزرگی در تولید برق کشور دارند. ما اقدام به ساخت تجهیزات داخلی نیروگاهی کردیم.

اکنون نود و پنج درصد قطعات نیروگاه ها تولید داخل است. ما شش شرکت سازنده پره های توربین گاز داریم. ما هشتصد و بیست و چهار قطعه را تولید داخل کردیم. هشتاد و هفت قرارداد ساخت بستیم.

ما ده شرکت داشتیم که بار اول قرارداد منعقد کردیم و تولید داشتیم. بند چهارده آیین نامه شرکت های مادر تخصصی باید دو درصد کار های خودشان و تولید قطعات خود را با شرکت های دانش بنیان قرارداد داشته باشند. بعضی قطعات هستند که صرفه اقتصادی ندارند که ما تولید کنیم،بعضی قطعات هم ما هنوز توانایی تولیدشان را نداریم.

 شما چقدر از قطعات داخلی استفاده میکنید ؟

کریمی: در حفاظت و ایمنی دستگاه هایمان ما از  این قطعات استفاده می کنیم و مطمئن هستم با اعتماد به جوان های کشور می توانیم در این زمینه خدمات بسیار خوبی را در بخش نیروگاه های کشور ارائه دهیم.

من گزارش دقیقی از استفاده از قطعات ندارم، اما ما به جوانان کشور اعتماد کردیم و قطعات که تحویل ما داده شد مورد رضایت ما قرار گرفت. 

چطور شما به تجاری سازی محصول کمک میکنید ؟

اکبری: شرکت های دانش بنیان بدلیل حضور رقبای متعدد با تاب آوری محصول در بازار مشکل دارند، ما به صورت قراردادی کار نمی‌کنیم و نمی توانیم پولی از اینها اخذ کنیم. خدمات ما برای این شرکت ها عموما رایگان است.

ریاست جمهوری این شرکت ها را به ما معرفی می کند. ما در حال طراحی سامانه ای هستیم که از طریق هوش مصنوعی این کار را انجام دهیم و هر شرکت که گواهی نامه های لازم را داشته باشد به تمام شرکت های کشور معرفی شود. 

 این شرکت ها چقدر توانستند صرفه جویی ارزی داشته باشند؟

عیسی پور: اگر قرار بود حدود هزار و دویست میلیارد تومان که ما خریدار کردیم، ارزی خرید کنیم، حدود شش هزار میلیارد تومان باید هزینه میکردیم. ما سازنده های مختلف را بررسی می‌کنیم و اسناد و مدارکی را  در یک سامانه به نام نما نیرو منتشر می کنیم.

این سامانه ما نمایشگاه مجازی داریم که دوستان می‌توانند مراجعه کنند و قیمت و کیفیت محصولات را ببینند. شرکت ها می‌توانند در این سامانه اعلام آمادگی کنند. بررسی های ما برای توانمندی های این شرکت ها یک هفته طول خواهد کشید. ما باید قطعات را ساخت داخل کنیم. شرکت ها باید دانش بنیان باشند و استاندارد های ساخت محصول را داشته باشند فایل مشخصات محصول استاندارد در سامانه بارگذاری شده است.

 شما با چالشی مواجه شدید ؟

کریمی: چالش اصلی ما بحث اقتصاد برق است. ما خواهش می کنیم که از دولت که ما را همراهی کند. ما آمادگی داریم که پلی بین شرکت های مادر تخصصی و خصوصی باشیم. حمایت ها در حد خوب هست اما با توجه به حجم زیاد شرکت ها ممکن است محدودیت هایی داشته باشد مثل تحصیلات.

ما در حوزه نیروگاه که کار میکنیم آن بخشی که مربوط به خودمان هست علاقه مند هستیم که در سامانه کار کنیم و آمار دقیقی در رابطه با این موضوع در دسترس نیست.

نظر شما در این خصوص چیست؟

اکبری: کار گروهی برای شرکت های دانش بنیان تشکیل شده است که تمام مشکلات این شرکت ها در این کار گروه مورد بحث قرار می گیرد. در آنجا به صورت تعاملی بحث می شود و برای آنها مشکلی وجود نخواهد داشت.

عیسی پور: حدود هشت نیاز فناورانه ثبت شده است.

برچسب ها: صنایع برق ، تولید برق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار