جو بایدن اولین رئیس‌جمهور آمریکا شد که در دهه ۸۰ زندگی در کاخ سفید مانده است.

جو بایدن با گرفتن جشن تولد ۸۰ سالگی خود به اولین رئیس‌جمهوری تبدیل شد که در دهه هشتاد زندگی‌اش در کاخ سفید به سر می‌برد. او جشن تولد خود را در حالی گرفت که نوه‌اش این هفته مراسم عروسی خود را جشن می‌گیرد.

به گزارش رویترز، بایدن پیرترین فردیست که تاکنون رئیس‌جمهور آمریکا بوده و در حال حاضر که انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا در حال شکل‌گیریست، بسیاری این سوال را پرسیده‌اند که دموکرات‌های آمریکا که بانگ جوانی سر می‌دهند، چگونه بعد از ۶۵ سالگی و بسیار بعد از سن بازنشستگی همچنان بر مسند قدرت می‌مانند.

«رونالد ریگان» هم ۷۷ ساله بود که کاخ سفید را ترک کرد، اما اگر بایدن برای باردوم هم به ریاست جمهوری برسد، ۸۶ ساله خواهد شد. اگر درانتخابات آتی، «دونالد ترامپ» برنده باشد، تا سال ۲۰۲۸ که کاخ سفید را ترک کند، ۸۲ ساله خواهد شد.

روند رشد جمعیت آمریکا به گونه ایست که جمعیت این کشور بیشتر رو به پیری رفته و افراد بازنشسته همچنان مشغول به کارند، تعداد افراد بالا ۶۵ سال در این کشور از سال ۲۰۱۸ که ۵۲ میلیون اعلام شده بود تا سال ۲۰۶۰ دوبرابر خواهد شد و به ۹۵ میلیون خواهد رسید. تا سال ۲۰۲۶ هم بیش از یک چهارم مردان بالای ۶۵ سال همچنان مشغول به کار خواهند ماند. برخی از شهروندان آمریکا نگرانی خود را از سن بالای دو نامزد ریاست جمهور سال ۲۰۲۴ این کشور ابراز کرده‌اند.

البته در حالیکه ۷۱ درصد از دموکرات‌ها همچنان بر این عقیده‌اند که بایدن سلامت روانی و عقلانی لازم برای اداره کشور را دارد، ۴۶ درصد او را مناسب نمی‌بینند، و در مقابل ۲۶ درصد از جمهوریخواهان هم ترامپ را دارای شراط لازم ریاست جمهوری نمی‌دانند.

همچنین از کل شرکت کنندگان در نظرسنجی رویترز-ایپسوس، صرف‌نظر از جناح و حزب، ۶۸ درصد از افراد فکر می‌کنند تا دو سال آینده بایدن سلامت لازم را نخواهد داشت و ۴۹ درصد هم همین عقیده را درباره ترامپ دارند. حدود ۸۶ درصد ازآمریکایی‌ها هم می‌گویند سن نامزدی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باید محدود شده و به ۷۵ سال برسد.

شهروندان آمریکا و به طور خاص جمهوریخواهان سوتی‌های مکرر بایدن، لغزش کلامی و مشکلات جسمانی او را دلیلی می‌دانند که نشان می‌دهد او برای ریاست جمهوری پیر است. البته دموکرات‌ها می‌گویند بایدن توانسته بر لکنت کلامی کودکی خود غلبه کرده و در سخنرانی‌ها و تبلیغاغت ریاست جمهوری به خوبی حرف بزند!

در تازه‌ترین خبر، جو بایدن، که هفته گذشته برای شرکت در اجلاس گروه بیست به بالی اندونزی رفته بود، به دعوت «جوکو ویدودو» همتای اندونزیایی خود، به جنگل «تامان هوتان» رفت، ولی در آنجا بار دیگر حین بالا رفتن از پله، کنترل خود را از دست داد و در صورتی که ویدودو بازوی او را نمی‌گرفت احتمال سقوط او وجود داشت.

او در جریان حضورش در نشست گروه بیست برگه تقلب خود را برعکس گرفت و سوژه عکاسان شد، روی آن برگه نوشته شده بود که او در طول جلسه گروه ۲۰ در بالی اندونزی «چه زمانی باید عکس بگیرد»، «کجا بنشیند» و چه کاری انجام دهد.

او پیشتر هم در جریان سخنرانی خود در جمع سران کشور‌های عضو «آ سه آن» به اشتباه به جای تشکر از نخست‌وزیر کشور آسیایی کامبوج از نخست‌وزیر کلمبیا واقع در آمریکا لاتین قدردانی کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۰۱ آذر ۱۴۰۱
رئیس جمهور مسن با لشکر از مدیران و مشاوران متخصص و حرفه ای
آخرین اخبار