مجمع دانشجویان افغانستانی استان قم ایران مراسم گرامیداشت شهدای دانش آموز آموزشگاه کاج که توسط حمله انتحاری در غرب کابل به شهادت رسیدند، را برگزار کرد.

 مراسم گرامیداشت شهدای دانش آموز آموزشگاه کاج با حضور دانشجویان و چهره های فرهنگی مهاجرین افغانستانی در قم در دانشکده فارابی دانشگاه تهران در قم برگزار شد.

این برنامه با اجرای گروه سرود دانش آموزان دختر افغانستانی، قرائت دکلمه ، بیانیه دانشجویان افغانستانی ، نمایشگاه نقاشی و هنری یاد بود از شهدای کاج و شعرخوانی بانو تکتم حسینی از شاعران برجسته افغانستانی همراه بود.

محمد علی امینی دبیر مجمع دانشجویان افغانستانی استان قم طی بیاناتی در این مراسم به خانواده شهدا حادثه تروریستی شاهچراغ شیراز و خانواده شهدای حادثه تروریستی آموزشگاه کاج در کابل که منجر به شهادت بیش از 50 تن از دانش آموزان و صدها زخمی گردید تسلیت گفت.

امینی مشهود بودن تبعیض رفتاری در عملکرد جوامع و سازمان های بین المللی در قبال حوادث تروریستی افغانستان و ناکامی دولت پیشین و هیئت حاکمه کنونی افغانستان را در جهت تامین امنیت مردم یکی از علل تکرار این حملات دانست.

امینی گفت تنها همبستگی اجتماعی هزاره ها و مردم افغانستان را در زمینه احقاق حقوق این قوم و مستند سازی نسل کشی هزاره ها در رساندن پیام مظلومیت و به رسمیت شناختن نسل کشی هزاره ها را در سازمان های بین المللی برای محافظت بیشتر از این قوم در برابر نسل کشی سیستماتیک موثر دانست.

امینی خاطر نشان کرد تقویت هزاره ها در زمینه های مختلف اقتصادی، علمی، فرهنگی و اجتماعی می تواند تاثیر به سزایی در تامین حقوق مسلم این قوم و پایان نسل کشی داشته باشد

امینی همچنین افزود: کشف استعدادها در بین نسل جوان و تزریق امید به این نسل و تلاش مضاعف برای توانمندسازی دانش آموزان و دانشجویان با ارزش نهادن به جایگاه آنها در آینده کشور برای ساخت آینده خود و افغانستان یک ضرورت است.

دبیر مجمع دانشجویان افغانستانی استان قم در پایان خواستار رعایت حقوق انسانی و حقوق زنان توسط هیئت حاکمه افغانستان از جمله حق تحصیل دختران و اشتغال به کار بانوان در راستای برقراری عدالت در جامعه افغانستان شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.