یک بهله عقاب طلایی توسط دوستداران حیات وحش پس از تیمار به اداره حفاظت محیط شهرستان دیواندره تحویل داده شد.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست دیواندره گفت: این عقاب طلایی بشدت از ناحیه بال مصدوم شده بود که جوانی با نام " سلام امامی" به مدت یک سال نگهداری، تیمار و نگهداری کرد و پس از بازیابی سلامتی، عقاب به اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان تحویل داد.

مسعود قویی با اشاره به اینکه از طرف این اداره و فرمانداری شهرستان لوح تقدیری به پاس دیدگاه زیست محیطی به این جوان اهدا شد؛ ادامه داد: پس از معاینات پزشکی و حصول اطمینان از سلامت، عقاب طلایی در زیستگاه مناسب منطقه حفاظت شده چلچمه و سارال رها سازی شد.

پرندگان شکاری از نگاه ویژه‌ای در بین مردم استان کردستان برخوردارند و این پرندگان را نماد ایستادگی، استقامت و بزرگی در کوه‌های سربه فلک کشیده زاگرس می‌دانند، به همین اساس با توجه به فرهنگ غنی طبیعت دوستی همواره شاهد نگهداری و نجات این پرندگان به هنگام مصدومیت بوده و تا بهبودی کامل از آن نگهداری کرده و تا بار دیگر به دامان طبیعت بازگردانده شوند.

عقاب طلایی (golden eagle) با نام علمی Aquila chrysaetos، از خانواده Accipitrida است و یکی از باشکوه‌ترین پرندگان شکاری در دنیا به شمار می‌رود و از گونه‌های تحت حمایت سازمان حفاظت محیط زیست می‌باشد که جریمه شکار یا نگهداری غیرمجاز آن مشمول مجازات کیفری می‌باشد. اندازه طول بدن این پرنده ۷۵ تا ۸۳ سانتیمتر و پهنای دو بال آن بین ۱۹۰ تا ۲۳۰ سانتیمتر است.

زیستگاه این نوع پرنده کوهسار‌های کم گیاه و خشک و گاهی جنگل‌های کوهستانی، صخره‌های ساحلی و دشتهاست و روی لبه پرتگاه‌ها و گاهی روی درخت آشیانه می‌سازد و از جمله پرندگان در معرض انقراض است و بیشتر از خرگوش، سنجاب زمینی و حتی پستانداران بزرگ مانند بره‌های قوچ و میش، کل و بز، روباه یا گربه وحشی و در بعضی مواقع از خزندگان و حیوانات کوچک اهلی نیز تغذیه می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.