وحیدنیا از افزایش ۱۱ درصدی تماس‌ها با سامانه مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ در ۶ ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به میزان تماس‌گیرندگان با سامانه مشاوره ۱۴۸۰ در ۶ ماه اول امسال گفت: در ۶ ماه اول سال جاری ۸۶۴ هزار تماس با سامانه ۱۴۸۰ برقرار شده که بیشترین میزان تماس‌های حوزه اختلالات، مرتبط با اختلالات اضطرابی، افسردگی و دو قطبی و در حوزه مربوط به مشکلات، عمدتا مسائل معطوف به خانواده مطرح بوده است.

وی با بیان اینکه میزان تماس‌گیرندگان با خط مشاوره ۱۴۸۰ به طور متوسط نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش ۱۱ درصدی همراه بوده است، گفت: میزان تماس‌گیرندگان زن نسبت به تماس‌گیرندگان مرد بیشتر بوده و همچنین بخش اعظمی از تماس‌ها مربوط به تماس دانش‌آموزان و دانشجویان بوده است.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه الگوی تماس‌ها نسبت به سال قبل تغییری نکرده و تنها میزان تماس‌ها با سامانه ۱۴۸۰ بیشتر شده که این موضوع می‌تواند به دلیل معرفی خدمات یا افزایش نیاز‌های خدمات روانشناسی باشد، افزود: در خدمات مشاوره ۱۴۸۰ خدمات مرتبط با نیاز‌های افراد احصاء شده و افراد نیازمند خدمات تخصصی‌تر و مداخلات ویژه به مراکز مشاوره‌ای حضوری بخش دولتی یا مراکز غیردولتی ارجاع می‌شوند.

وحیدنیا در پاسخ به این سوال که آیا سازمان بهزیستی برنامه‌ای برای افزایش نیرو‌های سامانه ۱۴۸۰ دارد یا خیر؟ اظهار کرد: امسال نیرو‌های سامانه به میزان ۸ درصد افزایش یافتند، اما باتوجه به نیاز مردم و همچنین استقبال برای استفاده از این خدمات، دولت باید چتر خدمات پایه سلامت روان و خدمات مربوط به سلامت اجتماعی را بیشتر کند؛ این موضوع از روش‌های مختلفی قابل برنامه ریزی است؛ بخشی می‌تواند مربوط به تامین نیرو‌های مازاد باشد که تامین منابع آن به سازمان برنامه و بودجه بستگی دارد و بخشی نیز مربوط به سیاست‌های صدور مجوز‌ها و خدمات استاندارد در بخش غیردولتی است که در این زمینه نیز سازمان صدور مجوز مشاوره‌های غیرحضوری را در دستور کار دارد.

وی ادامه داد: میزان افزایش و کاهش خدمات به تناسب تحلیل‌هایی است که از مجموعه نظام رصد آسیب‌های اجتماعی مستقر در دبیرخانه رصد سازمان بهزیستی متناسب با احصای نیاز‌های روانشناختی استان‌ها و همچنین بررسی تحلیل گزارشات سامانه ۱۴۸۰ به دست می‌آید که براساس آن میزان تماس‌ها و تقاضا‌ها می‌تواند تعدیل شود. در سیاست‌های پیش‌رو به این موضوع پرداخته شده است که بتوان از طریق انتقال تماس و خرید خدمت از بخش غیردولتی بتوان این موضوعات را در آینده جبران کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.