ضرورت بهره‌مندی از منافع تفاهم‌نامه‌های همکاری اپسکو با نهاد‌های بین‌المللی

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: باید تمهیداتی در نظر گرفته شود تا سایر اعضای اپسکو بیش از پیش از مزایا و منافع تفاهم‌نامه‌های همکاری با سایر نهاد‌ها و مؤسسات چینی و بین‌المللی بهره‌مند شوند.

حسن سالاریه بیانیه جمهوری اسلامی ایران را در شانزدهمین نشست اجلاس سران سازمان همکاری‌های فضایی آسیا-اقیانوسیه (اپسکو) قرائت کرد.

در این بیانیه سالاریه، از اعضا و دبیرخانه اپسکو خواست شبکه‌ای مشورتی برای هماهنگ‌سازی مواضع و اقدامات اعضا در جلسات کوپوس و مجمع بین‌المللی مخابرات در خصوص موضوعات مهمی مانند پایداری بلندمدت فعالیت‌های فضایی، بهره‌برداری از منابع فضایی و استفاده بهینه و عادلانه از نقاط مداری زمین آهنگ ایجاد شود.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: باید تمهیداتی در نظر گرفته شود تا سایر اعضای اپسکو بیش‌ازپیش از مزایا و منافع تفاهم‌نامه‌های همکاری اپسکو با سایر نهاد‌ها و مؤسسات چینی و بین‌المللی بهره‌مند شوند.

سالاریه ضمن ارائه گزارشی از روند پیشرفت پروژه‌های مشترک با اپسکو خاطرنشان کرد: سازمان فضایی ایران به‌عنوان نقطه تماس اپسکو در مدت سه سال گذشته در راهبری و پیگیری پروژه‌های ذیل خود علیرغم شرایط فراگیری کرونا، متعهدانه در تلاش بوده است و تا به ثمر رسیدن این پروژه‌ها همچنان پیگیر و به‌صورت مسئولانه تلاش خواهد کرد.

شانزدهمین نشست اجلاس شورای سران و همایش توسعه رهبری اپسکو به میزبانی کمیته امور هوا و فضای ماورای جو پاکستان در اسلام‌آباد با حضور نمایندگان وزارتی کشور‌های عضو اپسکو در حال برگزاری است که پیش از برگزاری اجلاس، هم‌اندیشی بین‌المللی با موضوع «توسعه رهبری اپسکو» با حضور اندیشمندان برجسته و متخصصین حوزه فضایی برگزار شده و نماینده سازمان فضایی ایران در ارائه خود به موضوع «همکاری فضایی منطقه‌ای در دوره پسا کرونا» پرداخت. محور‌های اصلی هم‌اندیشی مذکور به موضوعات «عصر نوین فضا و توسعه»، «موضوعات مرتبط با حکمرانی فضایی معاصر» اختصاص داشته است.

از جمله پروژه‌های جدیدی که در این اجلاس مطرح خواهد شد، پروژه «برآورد رطوبت خاک با استفاده از داده‌های سنجش‌ازدور» است که توسط سازمان فضایی ایران پیشنهاد و پس از تصویب اجرا خواهد شد.

همچنین بررسی آخرین وضعیت پیشرفت پروژه‌ها و فعالیت‌های مشارکتی اپسکو در سال ۲۰۲۲، استماع گزارش‌های دبیر کل و پنج دپارتمان اپسکو، تصویب پروژه‌های جدید، تصویب گزارش مالی و حسابرسی سال‌های ۲۰۱۹-۲۰۲۲ و بودجه ۲۰۲۳-۲۰۲۵ در دستور کار شانزدهمین اجلاس سران کشور‌های عضو سازمان همکاری فضایی آسیا-اقیانوسیه (اپسکو) قرار دارد.

در اجلاس مذکور، اپسکو چند تفاهم‌نامه و توافقنامه مشترک را با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی معتبر کشور چین در حوزه علوم و فناوری فضایی منعقد خواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار