مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام گفت: ظرفیت صنایع‌دستی شهرستان ملکشاهی می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی شود.

 فرزاد شریفی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام در دیدار با فلاح غلامی فرماندار شهرستان ملکشاهی گفت: استان ایلام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مهمی جهت توسعه و پیشرفت دارد که در صورت توجه به این ظرفیت‌ها می‌توان گام مثبتی جهت پیشرفت این شهرستان برداشته شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام افزود: توسعه و سرمایه‌گذاری در بخش صنایع‌دستی شهرستان ملکشاهی، می‌تواند به‌عنوان یکی از راه‌های ارزان و مناسب برای اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی این شهرستان مورد توجه قرار گیرد.

شریفی گفت: در کنار صنایعی که نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان دارند، توجه به صنایع‌دستی به دلیل بازدهی سریع، می‌تواند در رونق اقتصادی مناطق مختلف نقش مهمی داشته باشد و قطعاً با توسعه این حوزه و ارائه مشوق‌ها به صنعتگران گام موثری در جهت کاهش آمار بیکاری و رفع محرومیت در مناطق محروم برداشته می‌شود.

او با بیان این‌که تلاش می‌شود از طریق کمک به ایجاد کارگاه‌های صنایع‌دستی و برگزاری دوره‌های آموزشی صنایع‌دستی برای کارآموزان، به توسعه صنایع‌دستی در این شهرستان کمک کرد افزود: با استفاده از ظرفیت‌های صنایع‌دستی می‌توان گام بسیار مهمی جهت اشتغال‌زایی و رفع مشکل بیکاری در شهرستان ملکشاهی برداشت.

شریفی از کارگاه چاقوسازی (بگده) شهرستان ملکشاهی که به عنوان یک اثر معنوی در فهرست آثار ملی ثبت شده است بازدید کرد و گفت: پیگیری‌های لازم برای نشان جغرافیایی این اثر صنایع‌‍‌دستی انجام شده که در مراحل پایانی دریافت نشان جغرافیایی است که سابقه این صنعت در شهرستان ملکشاهی به زمان‌هایی برمی‌گردد که داشتن سلاح سرد از ضروریات زندگی هر فرد به شمار می‌رفت که با ورود سلاح گرم بتدریج حمل و استفاده از سلاح سرد (چاقو) منسوخ شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام تصریح کرد: بگده به جهت استفاده از مواد خاص (بدنه از جنس فنر خودرو یا کنز بلبرینگ ماشین سنگین و دسته از شاخ یا استخوان حیوانات) دارای کیفیت و مقاومت بالایی است، شکل این نوع چاقو منحصر به فرد و خاص منطقه است و تمامی مراحل ساخت آن به‌صورت دستی و سنتی و بدون استفاده از ابزارآلات صنعتی انجام می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.