معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان گفت: ۲۰ درصد از مساحت استان قزوین برای امور کشاورزی وقف شده است.

حجت الاسلام نوروزی، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در برنامه گفت و گوی ویژه خبری گفت: مدیریت وقف به دو صورت منفعتی و غیرمنفعتی انجام می‌شود و موقوفاتی که از آن‌ها درآمدی کسب می‌شود مانند تجاری، مسکونی، کشاورزی و غیره، موقوفات منفعتی هستند، اما موقوفات انتفاعی، مانند مساجد، آب انبار‌ها و غیره، درآمدزایی ندارند.

وی افزود: موقوفات متصرفی، موقوفاتی هستند که موقف و یا نسل‌های بعد از آن، وظیفه نگهداری از آن موقوفه را دارند، اما موقوفات غیرتصرفی، موقوفاتی هستند که اداره آن بر عهده اوقاف و امور خیریه است.

حجت الاسلام نوروزی خاطرنشان کرد: ۲ هزار و ۱۰۰ موقوفه انتفاعی و ۸۱۴ موقوفه منفعتی در استان قزوین داریم که موقوفات منفعتی، درآمدزایی قابل توجهی دارند.
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان با بیان اینکه ۲۰ درصد مساحت استان قزوین به ویژه در بخش‌های کشاورزی، عرصه‌های آن‌ها اوقافی است، تصریح کرد: استان قزوین با توجه به وسعت و مساحت، هم موقوفه محور و هم بقعه محور است.

وی افزود: وظیفه ذاتی متصدیان وقف و عوامل اجرایی آن این است که از موقوفات و اجرای امینانه نیت واقفان، صیانت کنند.

حجت الاسلام نوروزی تأکید کرد: اولین موقوفه ثبتی که وقف نامه آن در کشور موجود است، به استان قزوین تعلق دارد که قریب به هزار سال از تاریخ آن می‌گذرد و اگر نیت واقف برای ازدواج یا دستگیری از محرومان باشد، باید این نیت محقق شود.

وی افزود: یک ماه پیش طرح مهر تحصیلی که هر سال در استان قزوین اجرا می‌شود، اجرا شد و از محل درآمد موقوفات برای دانش آموزان نیازمند، کیف و لوازم التحریر تهیه می‌کنیم یا در سالگرد ازدواج امیرالمومنین علی (ع) و حضرت زهرا (س) هم برنامه‌هایی برای ازدواج جوانان اجرا می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان بیان کرد: در گذشته صرفاً اجرای نیت اتفاق می‌افتاد و در رویکرد جدید، سرمایه گذاری در موقوفات به ویژه کشاورزی و دامداری، اتفاقات خوبی رخ داده است که در قزوین هم دو رویداد در بخش‌های کشاورزی و دامداری به اجرا رسیده و برخی از طرح‌ها هم در دست مطالعه و بررسی است تا با اجرای آنها، اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم رقم می‌خورد.

وی افزود: عرصه برخی از دانشگاه‌های استان قزوین، موقوفه است و بر همین اساس، افرادی که نیت وقف دارند، برای رشد و تعالی فرهنگ و پژوهش، به سمت وقف مراکز علمی، گام بردارند.

حجت الاسلام نوروزی گفت: نشست‌هایی با دانشگاه‌ها و پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان برگزار شده و بر همین اساس دو طرح باغ ۴ هکتاری انگور و دامداری با استفاده از روش‌های دانش بنیان، در استان راه اندازی شده است.

وی افزود: سامانه جامع موقوفات، برای استفاده کارکنان سازمان اوقاف و امور خیریه طراحی شده و تمامی درآمد‌ها و مخارج موقوفات در این سامانه ثبت می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خاطرنشان کرد: زمانی که ملکی وقف و تحویل داده شد، قابل برگشت نیست و نیت اولیه واقف به صورت کامل اجرا می‌شود و یکی از دلایل ماندگاری موقوفات، تغییر نیافتن نیات واقفان بوده است.

وی افزود: در سال جاری، یکی از موقوفات استان قزوین با هدف درمان اختصاص یافت و این روزها، اجرای نیات وقف شامل ازدواج و ترویج علم و دانش، همچنان ضروری است.

حجت الاسلام نوروزی تصریح کرد: در استان قزوین، موقوفه قرآنی بسیار کم است و با توجه به لزوم برگزاری مسابقات قرآنی و اهدای جوایز به قاریان قرآن کریم، نیازمند وقف‌های گسترده در این حوزه هستیم.

وی افزود: امسال ۶ میلیارد تومان مطالبات از اشخاص حقیقی و حقوقی وجود دارد که مستأجران املاک اوقافی با پرداخت مال الاجاره، به نوعی در کار‌های خیر سهیم می‌شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تأکید کرد: به دلیل عدم تمکین مستأجران املاک موقوفه یا تغییر کاربری در آن‌ها و غیره، در حدود ۱۳۰ پرونده در محاکم قضایی استان تشکیل شده است.

وی افزود: با رویکرد جدید نماینده، ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه، در موضوع افراز و تبدیل به احسن، اقدامات خوبی صورت گرفته و در حوزه بیدستان و خاکعلی، مجوز‌هایی به استان داده شده که در کشور بی نظیر است و با کمترین قیمت کارشناسی، تا ششدانگ ملک موقوفی، تبدیل به احسن می‌شود و امیدواریم این کار سریعتر پیش برود.

حجت الاسلام نوروزی بیان کرد: با تفاهم نامه میان اوقاف و سایر دستگاه‌ها درصدد برطرف کردن مشکلات هستیم و تمامی دیون نیرو‌های مسلح به اوقاف پرداخت شده و با آموزش و پرورش هم تفاهم نامه‌های همکاری متعددی داریم.

وی افزود: هر سال ودر هفته وقف، در همایش یاوران وقف، از واقفان همان سال قدردانی می‌شود و افرادی که اموال خود را وقف می‌کنند، به تعبیر قرآن کریم، جاودانه هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار