محمدهادی ایمانیه در آیین اختتامیه دهمین جشنواره رویش گفت: دانشجویان از استعدادها و ظرفیتهای قابل توجهی بهره میبرند، اما باید شرایط را برای بهرهگیری از این استعدادها فراهم کنیم.
او گفت: هر دانشجویی میتواند یک خطاط، موسیقیدان، نویسنده و حتی ورزشکار خوبی نیز باشد؛ لذا در وهله نخست باید جوانان را در راستای شکوفایی استعدادهایی که دارند پرورش دهیم.
استاندار فارس گفت: طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی وظیفه حاکمیت و دولت این است که راه را برای شکوفایی استعدادهای هر فرد ایرانی باز کند؛ وظیفه ما این است که شرایط را برای پرورش استعدادهای جوانان فراهم کنیم تا افزون بر تلاش خانوادهها هر دانشجو بتواند مسیر خود را در جهت رشد استعدادهایش در دوران دانشگاه و حتی پس از فارغالتحصیلی ادامه دهد.
ایمانیه گفت: یکی از مشکلات ما این است که وقتی دانشجویی یک بعدی و فقط مشغول خواندن درسهایش باشد و تنوعی را تجربه نکند دچار خستگی میشود؛ یکی از عادتهای من در زندگی شخصیام این است که اگر بخواهم کتاب هم بخوانم همزمان مشغول خواندن ۲یا سه کتاب میشوم؛ همیشه کتابهای مختلفی را برای خواندن انتخاب میکنم؛ در زمان دانشگاه نیز در درسخواندنم تنوع ایجاد میکردم.
او گفت: کارهای فرهنگی و اجتماعی در کنار درسخواندن به ایجاد نشاط و انگیزه در دانشجویان کمک شایانی میکند. دانشجویان وقتی متوجه دردها و نیازهای مردم شوند خیلی جدیتر به درس خود توجه میکنند با این امید که پس از فارغالتحصیلی گوشهای از دردهای مردم را برطرف کنند و آلام جامعه را کاهش دهند.
استاندار فارس گفت: وظیفه وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاهها نیز این است که اعتبارات لازم را برای تهیه زیرساختها و پیشفرضها و پیش زمینههایی که لازم است فراهم کند. در حال حاضر اکثر دانشگاهها برای برپایی همایشها و جشنوارهها با کمبود اعتبار مواجه میشوند چراکه در حداقلها هم دچار مشکلات مالی هستند.
ایمانیه با اعتقاد به اینکه دانشگاه نباید تک بُعدی باشد، گفت: نمیتوانیم با دانشجویی تک بُعدی انتظار پیشرفت در کشور داشته باشیم؛ لذا از روسای دانشگاههای فارس خواهشمندم زمینهها را برای بروز استعدادهای متنوع و متعدد دانشجویان فراهم کنند و وزارت علوم هم با تخصیص اعتبارات به این مهم به ویژه در بودجه ۱۴۰۲ در مسیر ظهور و بروز استعدادها در یک محیط علمی و بدون حاشیه گام بردارند. نمایندگان مجلس هم باید در این زمینه کمک کنند.
او، ایجاد یک محیط علمی، بدون حاشیه و با نشاط در دانشگاه را مبتنی بر باز کردن مسیرهای منطقی و علمی و ایجاد راه دستیابی به حق مردم و جوانان دانست و گفت: در غیر این صورت دانشجویان یا به حاشیه میروند و یا به افسردگی و گوشهگیری کشیده میشوند.
استاندار فارس در ادامه گفت: ما همواره معتقد بودهایم انسانی که یک بُعدی بار بیاید و تنها به درس خواندن اکتفا کند در زندگی شخصی، خانوادگی و اجتماعی موفق نخواهد بود و اگر به این روند ادامه دهد در جامعه با مشکل مواجه خواهد شد.
مهدی بادپا، مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این مراسم با اشاره به اینکه پویایی و سرزندگی دانشگاه به حضور و وجود دانشجویان است اظهار کرد: کانونهای فرهنگی در دانشگاهها با وجود کم و کاستیها و بیمِهریهای مسئولان و با وجود محدودیتها هنر تولید میکنند. هنر شعر، موسیقی و نقاشی در این کانونها تولید میشود. تلاش بسیاری برای برگزاری این جشنواره شده است که جای تشکر و قدردانی دارد.
او با بیان اینکه کانونهای فرهنگی نماد تکثر در دانشگاه هستند، گفت: کانونهای فرهنگی نماد وحدت در عین کثرت و نماد گفتگو در دانشگاهها هستند.
دهمین جشنواره ملی رویش عصر دوشنبه ۲۳ آبان با حضور فعالان کانونهای فرهنگی و دانشجویی و کارشناسان و مدیران حوزههای فرهنگی دانشگاههای کشور و به میزبانی دانشگاه شیراز، آغاز به کار کرد و این جشنواره به مدت سه روز ادامه داشت.