معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با توجه به قرار گرفتن در فصل سرما، پیش‌بینی بر افزایش موارد آنفلوآنزا است لذا والدین و مسوولان باید نسبت به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

شایسته گفت: بسیاری از مدارس استان مشکل تهویه هوا دارند و تاکید می‌کنیم دانش‌آموزان از ماسک استفاده کنند.

او افزود: رعایت فاصله‌ها با بازگشایی مدارس عملا منتفی شده از طرفی تا حدودی حساسیت‌های والدین و شهروندان کاهش یافته و منجر به افزایش بیماری و شیوع ویروس آنفلوآنزا در استان شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: از ۱۵ شهریور امسال تاکنون از ۲ هزار و ۳۵۶ بیمار در استان خراسان جنوبی تست آنفلوآنزای ۹۹۹ نفر از جمله ۱۸۵ دانش‌آموز مثبت بوده است.

او ادامه داد: از نیمه شهریور ماه با شیوع بیماری‌های حاد تنفسی، بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی استان علاوه بر کرونا در زمینه شیوع آنفلوآنزا نیز کنترل شدند.

شایسته تصریح کرد: هسته اولیه بیماری آنفلوآنزا در مدارس شکل می‌گیرد و این بیماری از دانش‌آموزان در خانواده‌ها و سپس جامعه گسترش پیدا می‌کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: آنفلوآنزا یک بیماری ناشی از ویروس‌های آنفلوآنزا است که باعث آلودگی دستگاه تنفسی بسیاری از حیوانات، پرندگان و انسان می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی گفت: آنفلوآنزای انسانی به‌شدت واگیر است و معمولا از طریق سرفه و عطسه از فرد بیمار به فرد سالم منتقل می‌شود.

او بیان کرد: این بیماری با سرماخوردگی متفاوت است و تاکنون چهار گونه A، B، C، D شناسایی شده که نوع A شایعترین نوع ویروس بوده و باعث همه‌گیری در جامعه می‌شود.

شایسته افزود: آنفلوآنزای نوع A باعث بیماری در انسان و حیوان می‌شود و داده‌های تاریخی بیانگر خطر انتقال آنفلوآنزا بین حیوانات و انسان و توانایی بالقوه ایجاد خطر پاندمی با این نوع ویروس است.

رئیس مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی اظهار کرد: آنفلوآنزای نوع B در جامعه انسانی در گردش بوده و عامل اپیدمی فصلی است، نوع C منجر به بیماری متوسط شده و به ندرت گزارش می‌شود.

او گفت: به طور کلی آنفلوآنزا با میزان ابتلای تخمینی سالانه ۵ تا ۱۰ درصد بالغان و ۲۰ تا ۳۰ درصد در کودکان رخ می‌دهد که امسال با بازگشایی مدارس شاهد افزایش زیاد این بیماری در سطح استان هستیم.

شایسته افزود: در حال حاضر موثرترین راه پیشگیری از بیماری و دفع شدت بیماری علاوه بر رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، انجام واکسیناسیون است.

رئیس مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی بیان کرد: آنفلوآنزا بیماری ویروسی حاد دستگاه تنفسی است که با تب، سرفه، سردرد، گلودرد، درد عضلانی، تعریق، آبریزش بینی و گاهی استفراغ و اسهال ظاهر می‌شود.

او تب و سرفه را علایم کلیدی این بیماری ذکر کرد و گفت: سرفه اغلب شدید و برای مدتی ادامه دارد، ولی سایر نشانه‌های بیماری بعد از ۲ تا هفت روز خود به خود بهبود پیدا می‌کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند عنوان کرد: دفع ویروس احتمالا در افراد بالغ بین سه تا پنج روز بعد از بروز نشانه‌های بالینی بیماری و در کودکان هفت تا ۲۱ روز بعد از آن ادامه خواهد داشت.

او افزود: اثربخشی واکسن آنفلوآنزا براساس سن و بیماری‌های زمینه‌ای و سلامت گیرنده واکسن ممکن است بین ۴۰ تا ۶۰ باشد، اما ۱۰۰ درصد از بستری شدن جلوگیری و خطر مرگ را ۳۱ درصد و بستری در بخش مراقبت‌های ویژه را تا ۸۲ درصد کم می‌کند.

شایسته گفت: از ابتدای مهر ماه تاکنون سه هزار و ۵۸۱ دز واکسن آنفلوآنزا وارد استان خراسان جنوبی و ۱۰۰ درصد توزیع شده، همچنین هزار و ۴۸۵ واکسن در حال تزریق است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: برخی گروه‌ها در معرض خطر و برخی در معرض تماس هستند، خانم‌های بارداری که سه ماهه دوم و سوم حاملگی آنان مقارن با فصل شیوع آنفلوآنزا است، سالمندان و ساکنان آسایشگاه‌ها و کارکنان آن، جزو گروه‌های پرخطر محسوب می‌شوند.

او افزود: تاکنون هزار و ۵۰۰ دز واکسن آنفلوآنزای رایگان برای مادران باردار پرخطر تزریق شده است و متقاضی وجود دارد که در صورت تامین مجدد تزریق خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.