یک نویسنده گفت: رسانه می‌تواند هم مروج فرهنگ و زبان فارسی و هم تخریب کننده آن باشد.

سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» از بیست‌ویکم تا بیست‌و‌هفتم آبان ماه ۱۴۰۱ در سراسر کشور برگزار می‌شود که پنجمین روز از هفته کتاب با سه محور کتاب ، رسانه و زبان‌فارسی نام گذاری شده است بر همین اساس گفت‌وگویی با عالیه محرابی انجام داده ایم.

عالیه محرابی نویسنده و پژوهشگر گفت: رسانه به عنوان یک ابزار قدرتمند در معرفی کالا‌ها و خدمات فرهنگی بسیار نقش جریان ساز و تاثیر گذاری در فرهنگسازی کتاب و کتابخوانی دارد.

به گفته این نویسنده، عطش مطالعه یک کتاب را می‌توان از طریق معرفی آن کتاب، ساخت پادکست‌هایی از متن کتاب، کلیپ‌های کوتاه،  انتشار متن‌های منتخب از کتاب در مخاطب ایجاد کرد.

او می‌گوید: امروزه در جامعه مدرن، فرصت‌ها بسیار محدودند و افراد برای اوقات فراغت خود انتخاب می‌کنند و رسانه می‌تواند از این طریق افراد جامعه را به سمت یک انتخاب صحیح و هوشمندانه سوق دهد. رسانه‌ها امروز در جهت اقناع مخاطب از روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی بهره میبرند.

محرابی گفت: همچنان که تولید کنندگان و کارخانجات برای معرفی کالا‌های خود از رسانه بهره میبرند، ناگزیریم برای نشر و توزیع مناسب یک کالای فرهنگی نیز از همین روش‌ها بهره ببریم.

مدیر خانه شعر و ادبیات شهر یزد گفت: رسانه خود می‌تواند مروج فرهنگ و زبان فارسی باشد و هم تخریب کننده، متاسفانه گاهی رسانه‌ها در ترویج واژه‌های ناصحیح و جملات ناهمخوان با زبان فارسی حرکت می‌کنند، بی توجهی به اهمیت رسانه‌ها در این زمینه مسئله ساز است.

به گفته محرابی، ادبیات میتواند نقطه وصل کشور‌های فارسی زبان باشد، رسانه در سطح بین الملل می‌تواند کتاب‌های موثر در حوزه شعر و نثر را با ارتباط گیری با بزرگان فرهنگ و ادب این کشور‌ها و معرفی چهره‌های ادبی معرفی کند.

او می‌گوید: رسانه‌ها با برگزاری نشست‌های نخبگانی، فرهنگی و ادبی به صورت مجازی و حضوری در سطح بین الملل در ایجاد مراودات فرهنگی و ادبی و پاسداشت زبان فارسی  می‌توانند حرکت کنند و این امر  جز با همراهی نهاد‌ها و ارگان‌های متولی فرهنگ و ادب و هنر و رسانه محقق نمی‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار