کتابخانه و مرکز اسناد حرم مطهر به عنوان یکی از مراکز مهم اطلاع رسانی، با حفظ، نگهداری و ارائه این منابع، به پژوهشگران و علاقه‌مندان این حوزه، ارائه خدمت می‌کند.

کتابخانه آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) با دارا بودن بیش از ۳۴۰۰ کتاب چاپ سنگی و ۳۳۰۰نسخه خطی، آثاری بی نظیر از علم و تمدن و فرهنگ درخشان اسلامی را در خود جای داده است.

اعظم تحول اندیشه پیشینیان از طریق اسناد و نسخه‌ها خطی، چاپ سنگی و سربی به عنوان میراث فرهنگی و ملی این سرزمین به دست ما رسیده است؛ شناسایی، حفظ و معرفی این منابع می‌تواند نسل امروز و فردا را از سیر تحول و اندیشه تمدن ایرانی اسلامی آگاه و نوعی خودشناسی ایجاد کند.

کتابخانه و مرکز اسناد حرم مطهر به عنوان یکی از مراکز مهم اطلاع رسانی، با حفظ، نگهداری و ارائه این منابع، به پژوهشگران و علاقه‌مندان این حوزه، ارائه خدمت می‌کند. در ادامه به معرفی قدیمی‌ترین نسخه این مجموعه می‌پردازیم.

این نسخه شامل هفت برگ از قرآن کریم به خط کوفی است، که قسمت‌هایی از آیات سوره‌های سجده، احزاب، فاطر و سبا را شامل می‌شود. بنا به نظر کارشناسان، از نوع خط و جنس کاغذ، این اثر به سده چهارم هجری قمری بر می‌شود.

از تزئینات متن این اثر می‌توان به تذهیبات آب طلا در سر سوره ها، اعراب و علامت‌هایی که با جوهر سرخ نوشته شده و همچنین تذهیباتی که در دایره بین آیه‌ها و علامت‌هایی که در حاشیه‌ها آمده است اشاره کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۲۴ آبان ۱۴۰۱
محال اسم شاهچراغ بیاد یاد حمله تروریستی نیفتیم خیلی دلخراش
آخرین اخبار