وزیر امور خارجه چین در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ بر استقبال پکن از تمایل روسیه برای گفتگو با کی یف تاکید کرد.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، امروز سه شنبه در جریان نشستی در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ به همتای روس خود، سرگئی لاوروف، گفت که پکن از ابراز تمایل روسیه برای گفتگو با کی یف استقبال می‌کند.

وانگ یی خاطرنشان کرد که چین از اینکه می‌بیند طرف روسی مجدداً بر موضع خود را تأیید می‌کند خوشحال است. وی ادامه داد "یک جنگ هسته‌ای پیروز ندارد و هرگز نباید در آن جنگید" و این نشان دهنده نگرش منطقی و مسئولانه مسکو است.

پیشتر، لاوروف در خصوص مذاکره مسکو و کی یف گفته بود «ما مخالف مذاکره نیستیم، بلکه کی‌یف است که با مذاکره مخالفت می‌کند. از زمان رسیدن کودتاگران به قدرت در اوکراین، غرب جنگ چندگانه‌ای را آغاز کرد. باید به سازمان ملل در پرونده غلات نقش داد، اما با گذشت چند ماه، موانع همچنان وجود دارد.»

وانگ یی همچنین با اشاره به اینکه آمادگی روسیه برای از سرگیری اجرای توافقنامه غلات دریای سیاه خوب است، افزود که چین ضمن حمایت از گفتگو‌های صلح، موضع «عینی و منصفانه» را حفظ خواهد کرد.

وزیر خارجه روسیه در این خصوص گفته بود «روسیه ضامن ثبات بازار غذای جهانی است. غرب موانعی در راه صادرات غلات و کود از روسیه قرار می‌دهد. عده‌ای برای دستکاری در بیانیه پایانی نشست گروه بیست تلاش می‌کنند و کار تدوین این بیانیه تقریبا تمام شده است. غرب محکومیت روسیه را به این بیانیه اضافه کرد که قابل قبول نیست. باید سیاست‌های خصمانه علیه روسیه در جهان متوقف شود.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار