رئیس جمهور بر ضرورت ائتلای فرهنگ کتاب و کتابخوانی تاکید کرد.

سید ابراهیم رییسی در آیین پاسداشت روز کتاب،کتابخوانی و کتابدار با استناد به آیه شریفه ای که در آن آمده سوگند به قلم بر این نکته که مسطور(نوشته) باید موجب هدایت انسان و ارتقای نسل‌ها باشد، تاکید کرد و گفت: مسطور باید باعث هدایت و ارتقاء انسان علم و دانش و ارتقاء فکری نسل‌ها و عصرها باشد .

رییس جمهور همچنین خاطرنشان کرد: مدیریت کتاب مساله مهمی است تالیف کتاب مهم است مولف کتاب بسیار اهمیت دارد ، چاپ و نشر کتاب مهم است کتابخوانی و کتابداری هر دو مهم است. برخی فکر می‌کنند کتابداری صرفا دانستن نام کتاب‌ها و طبقه‌بندی آن‌هاست. اینطور نیست، بلکه کتابداری دانشی بسیار مهم است.

رییس جمهور همچنین تصریح کرد:جایی که کتابداری به عنوان یک علم، توانسته کتابخانه را مدیریت کند، کتاب‌ها برای عصرها و نسل ها باقی مانده‌است.به اهالی کتاب توصیه می‌کنم در آنچه انجام شده و آنچه که باید از این بعد انجام گیرد بازنگری کنند.

رییسی یادآورشد که قشر فرهیخته کتابدار که اکثرا از بانوان کشور هستند حتما باید مورد حمایت قرار گیرند.

امام‌جمعه قائم‌شهر که پدر دو شهید است می‌گفت خرج دامادی فرزندانش را هزینه‌ ساخت کتابخانه کرده‌است

وی با بیان اینکه از معیارهای مهم میزان رشد فرهنگی یک کشور توجه به کتابخانه‌های عمومی است، گفت: نشاط اجتماعی، امید به زندگی و شادمانی مردم در توجه به کتاب و کتابخوانی است. امام‌جمعه قائم‌شهر که پدر دو شهید است می‌گفت خرج دامادی فرزندان شهیدش را هزینه‌ ساخت کتابخانه کرده‌است، ایشان با هزینه خودشان در جویبار کتابخانه‌ای را وقف کردند و بهترین کار ممکن را ساخت کتابخانه دانستند.

رئیس جمهور گفت: برخی فکر می‌کنند کتابداری صرفا دانستن نام کتاب‌ها و طبقه‌بندی آن‌هاست. اینطور نیست بلکه کتابداری دانشی بسیار مهم است ،جایی که کتابداری به عنوان یک علم، توانسته کتابخانه را مدیریت کند، کتاب‌ها برای عصرها و نسل ها باقی مانده‌است. اگر بخواهند ببینند یک جامعه چه میزان با فرهنگ ارتباط دارد، یکی از شاخص‌های مهم مسئله کتاب و کتابخوانی است.توجه به مسئله کتابخوانی اهمیت دارد و رسانه ملی ما، اصحاب فرهنگ و تیربون‌دار‌ها باید در مسیر توجه دادن نسل جوان به کتاب اقدام کنند.

حجت الاسلام رئیسی افزود: وزارت ارشاد گسترش کتابخانه‌های عمومی و دسترسی آسان به کتاب را دستور کار قرار دهد.از معیارهای مهم میزان رشد فرهنگی یک کشور توجه به کتابخانه‌های عمومی است. نشاط اجتماعی، امید به زندگی و شادمانی مردم در توجه به کتاب و کتابخوانی است

رئیس جمهور تاکید کرد: به اهالی کتاب توصیه می‌کنم در آنچه انجام شده و آنچه که باید از این بعد انجام گیرد بازنگری کنند،قشر فرهیخته کتابدار که اکثرا از بانوان کشور هستند حتما باید مورد حمایت قرار گیرند.

ابزار دیجیتال انسان را از کتاب بی نیاز نکرده است

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه کتاب‌های دیجیتال به هیچ عنوان نتوانسته کتاب‌های مکتوب را به حاشیه ببرد، افزود: ابزار دیجیتال اگر چه منجر به تسهیل دسترسی شده، اما هرگز انسان را از کتاب بی‌نیاز نکرده است.

رئیسی حمایت از کتابداران به عنوان حافظان ذخایر ارزشمند علمی، فرهنگی و دینی کشور را که عمدتاً از قشر بانوان هستند، مورد تأکید قرار داد و گفت: دولت وظیفه دارد از این سرمایه‌های گرانسنگ که بی‌نام و نشان از ذخایر ارزشمند کشور حراست می‌کنند، حمایت و مشکلات آن‌ها را بررسی و مرتفع نماید.

رئیس جمهور توجه به کتاب و کتابخوانی را از شاخصه‌های مهم برای پیشرفت فرهنگی کشور دانست و افزود: نشاط اجتماعی، امید به زندگی و ایجاد شادمانی بویژه در نسل جوان در گرو توجه به کتاب و کتابخوانی است که همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده و ایشان در سلوک و رفتار نیز اینگونه بوده‌اند.

وی با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی باید با ایجاد دسترسی آسان به کتاب گسترش فرهنگ کتابخوانی را در کشور دنبال کنند، اظهار داشت: امروز کتابخوانی برای جامعه ما از ضرورت‌های جدی است و باید به صورت روزانه برای آن برنامه‌ریزی کرد تا نوجوانان و جوانان ما با کتاب انس بیشتری پیدا کنند.

 آگاهی‌بخشی از سرنوشت کسانی که فریب دشمن را خوردند موجب رسوایی نظام سلطه خواهد شد

رئیس جمهور با اشاره به تأثیر قابل توجه کتاب و کتابخوانی در گره‌گشایی از شبهات ذهنی نسل جوان، افزود: امروز کسانی در تلاشند با ایجاد شبهات علمی یا شهوت عملی، نسل جوان ما را منحرف کنند که در این زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی جامعه و نسل جوان ما را در برابر این تهاجم مصون خواهد کرد.

حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه دشمنانِ آگاهی، در گذشته پس از حمله به هر کشوری اول کتابخانه‌های آن را به آتش می‌کشیدند تا جهل را در آن کشور توسعه دهند، تصریح کرد: امروز نیز جاهلیت مدرن با ابزار امپراطوری رسانه، علم و فناوری و قدرتی که در اختیار دارد به دنبال حاکمیت جهل و نادانی بر جوامع است، چرا که می‌داند جامعه آگاه زیر بار سلطه نمی‌رود.

رئیس جمهور افزود: کتابخوانی و مطالعه تاریخ ضمن آگاهی‌بخشی از سرنوشت کسانی که فریب دشمن را خوردند موجب رسوایی هر چه بیشتر نظام سلطه خواهد شد که به نام آزادی و توجه به حقوق انسان‌ها جوامع را نابود کردند.

وی ایجاد فتنه‌ها و آشوب‌ها از جمله اغتشاشات اخیر در کشور را در راستای نیات پلید نظام سلطه برای تسلط دوباره بر کشور و مردم ما دانست و گفت: ملت زنده، پویا و اهل دانش در سال ۵۷ یکبار سلطه‌گران را از این کشور بیرون راند و دیگر اجازه نخواهد داد، آن‌ها بر این کشور مسلط شوند.

رئیس جمهور همچنین با ابراز خرسندی از حضور در جمع فرهیختگان و اصحاب کتاب‌خوانی و کتابداران، از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و فعالان حوزه کتاب تشکر کرد و به آنان خسته نباشید گفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۲۵ آبان ۱۴۰۱
کتاب خونه دردی را دوا نمیکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۲۴ آبان ۱۴۰۱
رئیسی پدر ملت در اورد کاش بهش رای نمیدادم بچه هام بیکارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۲۴ آبان ۱۴۰۱
با این گرانی دلار مردم عادی و بازاری ها به اعتراشات می پیوندن و تاوان رو از سران میگیرن زودتر جلوی گرانی دلار و این شرایط رو بگیرید تا توضاع بدتر نشده و همه مردم به اعتراضات نپیوستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۲۴ آبان ۱۴۰۱
ساعات کاری کتابخانه ها باید تغییر کنه یعنی چی که کتابخانه تو ساعت کاری ملت بازه تو ساعت بیکاریشون بسته؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۲۵ آبان ۱۴۰۱
اول باید به بنده خداها حقوق درست حسابی بدن بعد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۲۴ آبان ۱۴۰۱
به خداوندی خدا رییسی انگشت کوچیکه احمدی نژادم نیست این هیچی بلد نیست فقط دستور میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۲۴ آبان ۱۴۰۱
همش به این و اون میگه انجام بدید پس خود تو چیکاره ای برا چی حقوق میگیری ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۲۴ آبان ۱۴۰۱
خیلی زیبا
به خدا لذت میبرم از عمق تفکر زیبای جناب رئیسی
ان شاالله که به تخصیص شغل در دفترچه های استخدامی به این رشته هم پرداخته بشه نه فقط به عنوان کتابدار به عنوان متخصص علم اطلاعات در تمام صنایع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۲۴ آبان ۱۴۰۱
ی فکری هم برای مستاجرا بکن.پوکیدیم بابا به کی بگیم این مشکل رو هواررررررر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۲۴ آبان ۱۴۰۱
کتابی که قدیمی و مطالبش به روز نباشه صدتا کتابخونه هم باشه کسی جذبش نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ساده
۱۳:۰۵ ۲۴ آبان ۱۴۰۱
با کتاب خونه تاسیس کردن مردم کتاب خوان نمیشن. باید روی مسائل فرهنگی کار کرد.
کار فرهنگی نهالیست که پس از 20 سال محصول میدهد و باید سرمایه گذاری هدفمند و بلند مدت انجام داد.
هزینه روی تئاتر و سالن تئاتر و هنر های نمایشی بیشتر روی فرهنگ موثر است. مطمئنا ترقیب مردم علی الخصوص محصلین و دانشجویان به تئاتر موجب ترقیب به کتاب خوانی نیز می گردد.
سپاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۲۴ آبان ۱۴۰۱
تو این دوره همه وقت تئاتر دیدن ندارن و برای هر نوع سلیقه ای مگه چقدر میشه تئاتر اجرا کرد در هرجای دنیا
، کتاب جایگزین نداره با هر سلیقه ای موضوع هست پس باید بیشتر فرهنگش رو جا انداخت چه بسا با کتاب انسانهایی از نهایت خمودگی به اوج افتخار برسن با یک کتاب خوب که بارها میشه مرورش کرد و این امکان برای نمایش و تئاتر نیست ولی اونام لازمه شاید سریال خوب تلویزیونی از روی یک نوشته خوب تاثیرگذار باشه ولی بازم نه به اندازه یک کتاب خوب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۲۴ آبان ۱۴۰۱
فرهنگ وقف کتاب تو جامعه ایجاد بشه عالی میشه، مردم کتاب یکبار میخونن و میزارن داخل قفسه شاید تا آخر عمر هم اون کتاب خونده نشه،این کتابها وقف بشه به کتابخانه های مناطق محروم کشور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۴ آبان ۱۴۰۱
یه نفس بگیر اینقدر دستور میدی خسته میشی
آخرین اخبار