مشارکت ۳ شرکت بزرگ نفتی جهان در توسعه منابع جدید نفت و گاز در قاره آفریقا و ساخت خط لوله جدید انتقاد‌های زیادی را به همراه داشته است.

بنا بر گزارش‌های سازمان غیردولتی آلمانی «اورگوالد» و تعداد زیادی از موسسات دیگر، بزرگترین شرکت‌های توسعه دهنده میادین نفتی و گازی در آفریقا که قرار است پیش از سال ۲۰۳۰ تولید خود را از این میادین آغاز کنند به ترتیب عبارتند از «توتال انرژی، سوناتراک الجزایر و شرکت ایتالیایی انی.»

هفا شوکینگ، مدیر سازمان غیردولتی آلمانی اورگوالد در اجلاس آب و هوایی سازمان ملل که در شرم الشیخ مصر برگزار شد، گفت: منابع جدیدی که توتال انرژی در نظر دارد در کوتاه مدت از آن‌ها بهره برداری کند به معادل ۲ میلیارد و ۲۷۰ میلیون بشکه نفت میرسد، این یعنی حدود ۳ سال انتشار گاز دی اکسید کربن در خود کشور فرانسه.

بر اساس این گزارش، این شرکت‌ها در نظر دارند درمجموع ۱۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون بشکه نفت پیش از سال ۲۰۳۰ از منابع آفریقایی برداشت کنند. استخراج و استفاده از این منابع، ۸ گیگاتن گاز دی اکسید گربن در اتمسفر رها می‌کند یعنی بیش از دو برابر آن مقدار گازی که اتحادیه اروپا هر سال انتشار می‌دهد.

در گزارش این سازمان‌های غیردولتی تصریح شده است که پروژه‌های زیرساختی جدید همانند خط لوله بسیار عظیم ایکوپ (EACOP) که توتال انرژی کار ساخت و توسعه آن را در شرق آفریقا انجام می‌دهد، به سبب تاثیرات منفی بر محیط زیست و عواقب ناگوار آن بر حقوق انسان ها، به شدت زیر تیغ تیز انتقاد‌ها قرار دارند.

در این گزارش آمده است: این زیرساخت‌ها در کنار سایر پروژه‌های عظیم همانند طرح‌های شرکت اکسون موبیل برای گاز طبیعی مایع در موزامبیک یا طرح‌های شرکت اکینور (Equinor) در تانزانیا، خطر انتشار بیش از اندازه گاز‌های گلخانه‌ای برای دهه‌ها و محروم کردن کشور‌های مربوطه از بهره برداری از آینده‌ای همراه با انرژی‌های تجدیدپذیر را افزایش می‌دهند.

عمر الماوی، هماهنگ کننده کارزار «ایکاپ را متوقف کنید» می‌گوید: این طرح‌ها نه به نفع قاره آفریقا بلکه برای صادرات هستند و ابدا نمی‌توان از ابعاد استعماری آن‌ها چشم پوشی کرد.

سازمان‌های غیردولتی، از مشارکت بانک‌ها در سرمایه گذاری برای توسعه طرح‌های استفاده از منابع انرژی فسیلی در آفریقا نیز به شدت انتقاد کردند. هفا شوکینگ می‌گوید: این بانک‌ها برای جهانی با هدف رسیدن به گرمایش ۱.۵ درجه سانتی گراد سرمایه گذاری نمی‌کنند بلکه پول خود را در جهانی با گرمایش ۳ درجه‌ای خرج می‌کنند.

در این گزارش به نام بانک‌هایی همچون سیتی گروپ، جی پی مورگان و بی ان پی پاریبا BNP Paribas اشاره شده است.

آژانس بین المللی انرژی می‌گوید برای رسیدن به هدف صفر کردن استفاده از کربن، باید هر نوع سرمایه گذاری در پروژه‌های جدید تولید انرژی‌های فسیلی را متوقف کرد. اما بحران انرژی ایجاد شده به سبب تهاجم روسیه به اوکراین، هجوم به منابع جدید را افزایش داده است. اروپا به خصوص به منابع بالقوه گاز آفریقا برای جایگزین کردن گازی که از روسیه وارد می‌کرد، چشم دوخته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار