قدیمی‌ترین سند حرفه کتابداری در کتابخانه آستان قدس رضوی از سال ۱۰۰۹ قمری یعنی ۴۳۵ سال پیش و مقارن با دوره صفویه به جای مانده است.

الهه محبوب رئیس اداره اسناد تاریخی کتابخانه آستان قدس رضوی گفت: در این سند تاریخی به کتاب‌ها و قرآن‌های موجود در کتابخانه آستان قدس رضوی و پرداخت حقوق به کتابداران اشاره شده است.

او افزود: در آن دوران وظیفه کتابدار، نظارت بر همه امور کتابخانه اعم از تحویل گرفتن کتاب‌های صحافی شده، وقفی و نذری و امانت کتاب به مراجعان بود و تا اواسط دوره قاجار کتابدار به نوعی رئیس کتابخانه نیز محسوب می‌شد.

رئیس اداره اسناد تاریخی کتابخانه آستان قدس رضوی  ادامه داد: از دوره قاجار با ایجاد شغل ریاست کتابخانه، بسیاری از این امور به رئیس کتابخانه واگذار شد. کتابدار‌ها را شاهان منصوب می‌کردند و افرادی فاضل و دانشمند برای این کار گمارده می‌شدند و خاندان دانشمند دوست محمد استرآبادی در قرن ۱۱ هجری قمری از جمله خاندان‌هایی بودند که سالیان سال کتابداری کتابخانه آستان قدس رضوی را بر عهده داشتند.

محبوب بیان کرد: اسناد مختلف به مشاغلی از جمله ناظم، معاون، امین، مشرف، ضابط، مدرس، فراش، دربان، خادم و طغرانویس در کتابخانه اشاره دارد که در دوره قاجار با توسعه کتابخانه‌ها ایجاد شد.

قدیمی‌ترین سند کتابداری در کتابخانه آستان قدس رضوی ۴۳۵ سال قدمت دارد

او تصریح کرد: با توجه به وقفی بودن کتاب‌ها، حفاظت از آن‌ها وظیفه بزرگی را ایجاد می‌کرد و همین موضوع باعث تداوم و جاودانگی کتابخانه آستان قدس رضوی تا به امروز بوده است.

سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی در مشهد شامل کتابخانه مرکزی و ۱۰ کتابخانه تخصصی مستقر در حرم مطهر رضوی افزون بر ۳۰ میلیون کتاب، سند و منبع مطالعاتی را در آرشیو خود نگهداری می‌کند.

۲۱ تا ۲۸ آبان ماه به نام هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار نام‌گذاری شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۲۴ آبان ۱۴۰۱
تو هفته کتابخوانی عضویت کتابخانه رایگانه میتونی کل خونوادتو ثبت نام کنی چندتا چندتا باهم کتاب بگیری