اقداماتی برای درمان اسهال در شیرخواران و کودکان

اسهال یکی از شایع‌ترین مشکلات گوارشی در شیرخواران و کودکان است که برای درمان آن بهتر است اقداماتی انجام شود.

دکتر محمود حقیقت پزشک فوق تخصص دستگاه گوارش و کبد کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز اظهار کرد: اسهال حاد یکی از شایع‌ترین مشکلات گوارشی شیرخواران و کودکان است که اغلب به علت عفونت‌های ویروسی و باکتریایی رخ می‌دهد و در تمام فصول دیده می‌شود.

او ادامه داد: این بیماری از طریق آب و غذای آلوده یا تماس با شخص بیمار می‌تواند انتقال پیدا کند و ویروس باعث التهاب، تحریک و تورم دستگاه گوارش می‌شود. در نتیجه کودک دچار اسهال آبکی، استفراغ و تب خفیف هستند، اما در بعضی موارد ممکن است اسهال همراه با دفع خون باشد.

پزشک فوق تخصص دستگاه گوارش و کبد کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، مصرف محلول ORS به مقدار کافی تا زمان قطع اسهال و ادامه تغذیه کودک با شیر مادر یا شیر مصنوعی (خشک) با دفعات بیشتر را از جمله اقدامات درمانی برای درمان اسهال در کودکان دانست.

او درخصوص دیگر اقدامات برای درمان اسهال در کودکان اضافه کرد: در این نوع اسهال‌ها نیازی به قطع شیر مصنوعی (خشک) و شروع شیر بدون لاکتوز یا ضد آلرژی وجود ندارد.

کودک

حقیقت تصریح کرد: در زمان اسهال، روی (زینک) به مدت ۲ هفته تجویز شود و در شیرخواران بزرگتر از ۶ ماه علاوه بر شیر، از غذا‌های حاوی برنج گوشت و سبزی ها، همچنین غذا‌هایی مانند کته، چلو و پلو همراه با ماست استفاده شود.

او گفت: در دوران اسهال کودک بهتر است از مایعات خیلی شیرین مانند آب میوه، آب هویج، نوشابه و شربت (به لیمو و آبلیمو) استفاده نشود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با بیان اینکه در مواردی که اسهال با خون همراه است، باید برای شروع آنتی بیوتیک به پزشک مراجعه شود، اضافه کرد: در صورتی که با وجود اقدامات درمانی و بعد ازگذشت یک هفته از شروع بیماری، بهبودی حاصل نشود و اسهال همچنان باقی ماند، باید به پزشک مراجعه شود.

پزشک فوق تخصص دستگاه گوارش و کبد کودکان بیان کرد: در مواردی که شیرخوار بی قرار یا بی حال باشد یا قادر به مکیدن شیر و نوشیدن مایعات نباشد، باید هر چه زودتر به پزشک یا به بیمارستان ارجاع داده شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار