در آستانه به پایان رسیدن توافق صادرات غلات، دبیرکل سازمان ملل می‌گوید مذاکرات تمدید قرارداد پیشرفت زیادی داشته است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل ابراز امیدواری کرد که روسیه قرارداد در حال انقضای غلات را تمدید کند و گفت این اقدام برای امنیت غذایی بسیار مهم است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دبیرکل سازمان ملل متحد در جمع خبرنگاران در شهر «بالی» اندونزی و پیش از شروع اجلاس سران گروه ۲۰ گفت که مذاکرات برای تمدید قرارداد غلات در هفته گذشته «پیشرفت زیادی» داشته است.

گوترش همچنین تاکید کرد: «ما برای جلوگیری از قحطی و گرسنگی در نقاط فزاینده‌ای از جهان نیاز به اقدام فوری داریم».

گفتنی است، اوکراین و روسیه از بزرگترین تولیدکنندگان غلات در جهان هستند و بروز جنگ سبب شد حدود ۲۰ میلیون تن غلات در بنادر اوکراین مسدود شود. در آن زمان روسیه اعلام کرد به دلیل مین‌گذاری اوکراین در دریاها، امکان عبور امن کشتی‌های حامل مواد غذایی وجود ندارد. در ماه ژوئیه، روسیه و اوکراین با میانجی‌گری سازمان ملل و ترکیه بر سر تضمین امنیت کشتی‌های صادرکننده غذا که از بنادر اوکراین حرکت می‌کنند، توافق کردند.

توافق غلات دریای سیاه و تلاش‌ها برای اطمینان از صادرات مواد غذایی و کود‌های شیمیایی روسیه به بازار‌های جهانی، برای امنیت غذایی جهانی ضروری است. تاریخ این قرارداد ۱۹ نوامبر (۵ روز دیگر) به اتمام می‌رسد. مسکو می‌گوید در خصوص ادامه توافق هنوز تصمیمی نگرفته، زیرا آن دسته از مفاد قرارداد که مربوط به این کشور بوده رعایت نشده است.

از سوی دیگر، به گفته روسیه، توافق غلات برای ارسال مواد غذایی به کشور‌های فقیرتر امضا شد در صورتی که اکثر محموله‌های غلات به سمت کشور‌های ثروتمند اروپایی روانه شدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار