آقای رستم قاسمی گفت:در مدل های مختلف حمل ونقلی مشکل زیاد داریم و شرایط ما اصلا خوب نیست. در بخش ریلی سرعت حرکت قطار های باری کمتر از ۱۰ کیلومتر بر ساعت است، در بخش مسافری بسیاری از واگن ها و لوکوموتیو ها دوبرابر عمر آنها تمام شده است.
وزیر راه وشهرسازی گفت:در بخش جاده ای ۴۰۰ هزار کامیون تردد دارند که بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه باید از رده خارج شود.
به گفته او، سالی چند هزار میلیارد تومان سوخت هدر می دهیم. در بخش هوایی چند مشکل اساسی داریم یکی از آن مربوط به کارکنان است و تا زمانی که وضع آنها منطقی نشود کارکردن آنها سخت است.
او گفت: وضعیت معیشت کارکنان هوایی کشور فاجعه است و در دولت مطرح کرده ام و باید در مجلس هم مطرح شود. اگر در هوا اتفاقی بیفتد، کل دنیا مطلع می شود. وقتی یک اتوبوس تصادف می کند و ۴۰ نفر کشته می شود کمتر کسی مطلع می شود، اما زمانی که یک هواپیما ۴۰ نفره سقوط کند،کل دنیا درباره بخش هوایی ایران صحبت می کند.
قاسمی گفت: ۶سال است که کارکنان آتش نشانی و برج مراقبت مابه التفاوت حقوق خود را دریافت نکرده اند،گرچه بهرهبرداری از باند ۲۹ چپ فرودگاه مهرآباد کار بزرگی بود اما وضع فرودگاه های ما اصلا خوب نیست .
او گفت: من از ۶۰ کشور بازدید کرده ام وقتی از فرودگاه های کشور همسایه وارد فرودگاه امام می شویم انگار از شهر بزرگ وارد روستا می شویم .
قاسمی گفت: فرودگاه استانبول کمتر از ۴سال ساخته شد در دوران کرونا بالاترین میزان پذیرش مسافر را داشت و برای ۲۰۰ میلیون مسافر طراحی شده است، وقتی با خارجی ها وارد فرودگاه امام می شویم خجالت می کشیم. سایر فرودگاه ها هم همان طور است.
او گفت: برخی از ترمینال های فرودگاه مهرآباد برای ۵۰ سال پیش است و نیازمند تغییر اساسی در آن هستیم، فرودگاه مشهد دیگر قابلیت نشست و برخاست هواپیما را ندارد وباید شهر فرودگاهی مشهد ساخته شود.
قاسمی گفت: اقداماتی برای افزایش تعداد هواپیما ها انجام شده است و باید بخش هوایی کشور تغییر بنيادی کند و پروازهای حج امسال بدون حادثه و تنها با یک ایرلاین انجام شد. کار بزرگ دیگر پروازهای اربعین بود که ۱۵۰ هزار مسافر رفت و ۱۵۰ هزار نفر برگشت با کمترین تاخیر انجام شد.
او گفت: اقداماتی در دست انجام داریم اما همکاری لازم انجام نمی شود و نا مهربانی ها را می بینیم اما مجوز ۲۰ میلیارد دلاری گرفته ایم که اگر بگذارند اجرایی شود، بخش حمل ونقل کشور اساسا تغییر می کند. همچنین مذاکرات خرید هواپیما انجام شده وبرای ساخت لوکوموتیو در داخل قرارداد امضا شده است.
هواپیماهای اسقاطی که قرار بوده در کشوری بازیافت شوند ،توسط افراد خاصی به ثمن بخس خریداری شده و وارد کشور میشوند و بلیطهای نجومی،به مردم بد بخت که عمدتا هم برای سفر های،زیارتی است فروخته میشود. کشور حداقل به دویست فروند هواپیمای پیشرفته مسافر بری،مانند بوئینگ ۷۸۷ است و یک پیشنهاد خرید دویست فروندی از بویینگ میتواند در خرج کردن برجام از بن بست هم موثر باشد.ضمنا اشتباه قرارداد با ایرباس نباید تکرار شود چون قطعا آمریکا مانع خواهد شد.