روسای جمهور آمریکا و چین در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ با یکدیگر دیدار کردند.

«جو بایدن» و «شی جین پینگ» روسای جمهور آمریکا و چین، اندکی پیش اولین دیدار حضوری خود را در بالی اندونزی و در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شی در جریان این دیدار گفت برای «تبادل دیدگاه‌های صریح و عمیق» با بایدن آماده است و هدفش «ارتقاء روابط آمریکا و چین» است.

بایدن گفت: جهان از چین انتظار دارد که نقش مهم خود را در اصلاح دو مسئله تغییرات آب و هوایی و امنیت غذایی ایفا کند. دو کشور می‌توانند بدون تبدیل تنش به درگیری اختلافات خود را حل کنند.

شی نیز در این دیدار گفت: روابط پکن و واشنگتن برای ما مهم است و باید مسیر درستی برای آن ترسیم کنیم. با همه کشور‌های جهان باید تعامل داشته باشیم تا بتوانیم امید به صلح و ثبات را ایجاد کنیم.

طی سه سال گذشته، رقابت بین پکن و واشنگتن با افزایش قدرت چین و زیر سوال رفتن رهبری آمریکا و شرایط ژئوپلیتیک از پایان جنگ جهانی دوم، شدت گرفته است.

سران دو کشور از هنگام ورود جو بایدن به کاخ سفید در سال ۲۰۲۱، پنج بار به صورت تلفنی یا تماس ویدیویی گفتگو کرده اند، اما از سال ۲۰۱۷ با یکدیگر آشنا شده اند.

علاوه بر امتناع چین از محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین، واشنگتن و پکن بر سر مسائل مختلفی از تجارت گرفته تا حقوق بشر در منطقه سین کیانگ چین و وضعیت تایوان با هم اختلاف دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۲۷ آبان ۱۴۰۱
پیداست اصلا از آمریکائیا دل خوشی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۲۶ آبان ۱۴۰۱
آمریکا اگه خیلی راست میگه علنا اعلام کنه تو تایوان و اوکراین رفراندوم کاملا آزاد با رأی مخفی برگزار بشه ببینن چند نفر از آمریکائیا خوششون میاد و تعهدم بده به نتایج احترام میذاره تا بفهمن چه جوونورائین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
این شی و این بای بسیار زرنگ و حیله گرند و روس را مات کردند
آخرین اخبار