در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

طاقچه امکان دسترسی به کتاب چاپی را برای مخاطبانش فراهم کرد

مدیر عامل اپلیکیشن طاقچه گفت: برای رفع نیاز کتاب‌خوانان، در کنار نسخه الکترونیکی و صوتی کتاب‌ها، نسخه فیزیکی را هم به تازگی عرضه کرده ایم.

امیر حسین لطیفی مدیر عامل اپلیکیشن طاقچه گفت: بازار کتاب الکترونیکی و صوتی در ایران همچنان در حال رشد است، در گذشته این بازار سهم کمی از کل بازار کتاب ایران داشت، ولی امروزه این سهم چندبرابر شده و به حدود ۵درصد رسیده است. هرچند این سهم هنوز جای رشد زیادی دارد، ولی به‌هرحال از حدی بیشتر نمی‌شود و سقفی برای رشد دارد.

اختصاص سهم عمده بازار به نسخه چاپی کتاب

به گفته لطیفی، طبق تجربه جهانی، نیاز به کتاب چاپی و علاقه به نسخه کاغذی کتاب همیشه باقی می‌ماند و سهم عمده بازار کتاب به نسخه چاپی اختصاص خواهد داشت، بنابراین برای رفع نیاز کتاب‌خوانان، علاوه بر ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی دیجیتال باید این را هم پذیرفت که نسخه کاغذی کتاب منسوخ نمی‌شود. به همین دلیل است که ما در سایت طاقچه در کنار نسخه الکترونیکی و صوتی کتاب‌ها، به‌تازگی نسخه فیزیکی و کاغذی را هم عرضه می‌کنیم.

تلاش مستمر برای معرفی پلتفرم طاقچه به مردم

لطیفی گفت: طاقچه به‌صورت مستمر در شبکه‌های اجتماعی، فضای اینترنت و فضای خبری کشور حضور دارد، چند سال قبل، بزرگ‌ترین مسابقه کتاب‌خوانی ایران را در برنامه خندوانه برگزار کردیم، در موضوعات مختلف مسابقه‌های استعدادیابی با همکاری ناشران مطرح کشور برگزار شد همین‌طور رویداد‌های بسیاری در کشور با حمایت طاقچه  برگزار می‌شوند.

عرضه نسخه فیزیکی کتاب ؛ امکانات جدید طاقچه

او می‌گوید: در مورد موضوع و محتوا، محدودیتی وجود ندارد و هر کتابی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفته باشد، با هر موضوع، می‌تواند در طاقچه عرضه شود. در مورد شکل عرضه محتوا هم پیش از این فقط در حوزه کتاب‌های دیجیتال یعنی الکترونیکی و صوتی فعالیت می‌کردیم، ولی در همین ایام اخیر، کتاب چاپی هم به طاقچه اضافه شده است. یعنی کاربران می‌توانند از سایت طاقچه کتاب کاغذی سفارش بدهند. 

استقبال بالای مخاطب از بخش های مختلف طاقچه

مدیر عامل اپلیکیشن طاقچه گفت: هریک از بخش‌های طاقچه، یعنی الکترونیکی، صوتی، چاپی و بی‌نهایت، مخاطب خود را دارد و همه این بخش‌ها با اقبال مخاطبان ویژه خود همراه هستند. بخش عمده‌ای از مخاطبان این بخش‌ها با دیگری هم‌پوشانی ندارد. یعنی بعضی افراد کتاب‌ها را فقط به‌صورت صوتی یا فقط چاپی یا فقط الکترونیکی تهیه می‌کنند. البته برخی کاربران هم هستند که از همه انواع کتاب مطالعه می‌کنند.

۷ میلیون نصب اپلیکیشن طاقچه تا پایان سال ۱۴۰۰

به گفته لطیفی، تا پایان سال ۱۴۰۰، اپلیکیشن طاقچه حدود هفت میلیون نصب داشته است که در همین زمان کاربر فعال ماهانه طاقچه بیش از یک میلیون نفر بوده است و تعداد محتوا‌ها هم تا امروز بیش از صدهزار عنوان می‌باشد.

استقبال مخاطب از کتب ادبیات و داستان

لطیفی گفت: طبق گزارش‌های سالانه طاقچه، کتاب‌های ادبیات و داستان و رمان بیشترین استقبال را داشته‌اند، کتاب‌های روانشناسی و موفقیت و خودیاری هم در مرتبه بعدی استقبال مردمی هستند.

ارائه کتاب های به روز و متعدد در طاقچه

به گفته لطیفی، به‌روز بودن کتاب‌ها یکی از نیاز‌هایی است که پیوسته کاربران ابراز می‌کنند، بنابراین این مطلب برای ما هم مهم است، حالا که کتاب چاپی هم در طاقچه عرضه می‌شود، طبیعتاً می‌توان هم‌زمان با توزیع هر کتاب، آن را در طاقچه هم گذاشت. البته در کتاب‌های الکترونیکی وضع کمی تفاوت دارد.

او می‌گوید: بعضی ناشران ترجیح می‌دهند نسخه دیجیتال کتاب خود را مدتی بعد از چاپ کاغذی عرضه کنند تا فروش نسخه چاپی کتابشان زیان نبیند.

لطیفی گفت: به‌نظر ما این نگرانی وجه چندانی ندارد و حتی در بسیاری موارد دیده‌ایم که هم‌زمانی عرضه نسخه الکترونیکی به فروش کاغذی هم کمک کرده است، به‌هرحال این نگرانی همچنان بین بعضی ناشران وجود دارد، هرچند با داده‌هایی که ما به آن‌ها داده‌ایم، این نگرانی کمتر شده است. به‌هرحال این مسئله در کتاب الکترونیکی وجود دارد؛ اما در کتاب چاپی طبیعتاً وجود ندارد.

تاثیر در افزایش سرانه مطالعه

لطیفی در خصوص اینکه استارتاپ هایی، چون طاقچه در افزایش سرانه مطالعه در ایران می‌توانند موثر باشند گفت: حتماً طاقچه کمک کرده است که سرانه مطالعه کشور در سال ۱۴۰۰ بیش از ۶.۵ دقیقه افزایش پیدا کرده است، همچنین در سال ۹۹ هم این سرانه را بیش از ۴.۵ دقیقه افزایش داده بودیم که این موضوع در گزارش‌های سالانه طاقچه هم بیان شده است.

وجود امنیت در طاقچه برای حضور ناشران

وی افزود: یکی از نخستین نگرانی‌های ناشران در آغاز همکاری با پلتفرم‌های توزیع کتاب دیجیتال، مسئله امنیت فایل‌های کتاب است، این نگرانی در شروع کار پلتفرم‌ها یکی از موانع اصلی در گسترش بازار کتاب الکترونیکی بود، بنابراین طاقچه برای حل این نگرانی و رفع این مشکل، تمرکز ویژه‌ای بر زیرساخت‌های امنیت و حفاظت خود کرده است.

اعتماد ناشران به حفظ محرمانه ماندن فایل کتاب ها

مدیر عامل اپلیکیشن طاقچه گفت: موفقیت ما در این امر، باعث شد ناشران هم اعتماد بیشتری بکنند و به عینه ببینند که ما تلاش زیادی برای حفظ امنیت و محرمانگی فایل‌ها می‌کنیم ، همچنین پیشینه فنی و فناورانه بنیانگذاران طاقچه هم که از حوزه فناوری به حوزه کتاب آمدند، در این موفقیت تاثیر زیادی داشته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار