مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: تکثیر گوزن زرد ایرانی در زیستگاه های طبیعی پارک ملی دریاچه ارومیه در قالب برنامه عمل ملی حفاظت از گوزن زرد ایرانی در دست اجرا است.

سعید شهند مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: این برنامه هم اکنون با انتقال ۶ راس گوزن زرد ایرانی از دشت ناز ساری به رشکان ارومیه در حال پیگیری بوده و علاوه بر تلاش برای تکثیر گونه، جلوگیری از تقارب ژنتیکی مهمترین هدف از این اقدام است.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۷ نیز ۲ راس گوزن زرد از این منطقه به رشکان منتقل شدند، گفت: این جانداران در محوطه ۶ هکتاری این مرکز که دارای فنس کشی است در حال نگهداری هستند و آب و علوفه کافی برای آنان فراهم شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اظهار کرد: درصددیم گوزن‌ها بتوانند در زیستگاه‌های طبیعی تکثیر و رشد کنند چرا که مقاومت آنها در برابر حوادث طبیعی و عوامل محیطی بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: جزایر پارک ملی نیز که زیستگاه گوزن زرد ایرانی است در حال پایش مستمر به وسیله دوربین‌ها و نیز محیط بانانی است که با موتور سیکلت به این نقاط تردد دارند.

شهند بابیان اینکه عمده ترین تهدیدات برای این جانداران حیوانات وحشی گوشتخواری مثل گرگ، شغال، پلنگ و روباه است، اضافه کرد: وقتی تکثیر طبیعی انجام می شود قادر به مقابله با درندگان نیز هستند و بعد از رهاسازی کاهش ناگهانی گونه در طبیعت رخ نمی‌دهد.

هم اکنون ۲۵ تا ۳۵ راس گوزن زرد ایرانی طبق آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۹ در جزایر «اشک و اسپیر» در حال زیست هستند که به علت کم بودن تعداد آنها مشکلی در تامین آب و علوفه آنها وجود ندارد.

جزیره اشک دریاچه ارومیه یکی از مهمترین زیستگاه های گوزن زرد ایرانی است که به دلیل کاهش آب دریاچه و اتصال جزایر به همدیگر دیگر با تهدید جانوارن وحشی گوشتخوار مواجه شده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۲۱ آبان ۱۴۰۱
آقاااا کاهش آب چیه
دریاچه خشک شده دیگه آبی وجود نداره که بخواد کاهش پیدا کنه
اومونون سویون گوروتدولار