خطیب نماز جمعه این هفته تهران گفت:بسیاری از مشکلات امروز و اعتراضاتی که مطرح است به فاصله ما از شایسته سالاری باز می‌گردد.

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد در خطبه‌های این هفته نماز جمعه با دعوت همه به تقوای الهی گفت: بدون تردید گام برداشتن در مسیری که قرآن و پیامبر اسلام و اهل بیت آن بزرگوار تبیین کردند، تضمین کننده سعادت دنیا و آخرت است.

وی افزود: مقامات و مدیران کشور اگر در کشور مصر فردی بود که به اندازه پر کاهی توانایی و قدرتش برای رهبری و استانداری مصر بالاتر بود، قطعا علی (ع) او را منصوب می‌کرد؛ مساله خطیر است. بسیاری از مشکلات امروز و اعتراضاتی که مطرح است به فاصله ما از شایسته سالاری باز می‌گردد. حضرت علی (ع) در مورد مالک این جمله بلند را دارد که مالک در کنار من جایگاهی دارد که من در کنار پیامبر اسلام داشتم لذا او را انتخاب کردم.

وی تاکید کرد: شایسته سالاری در نظام دینی به دو اصل تقوا و امانت داری و رعایت بیت المال و حقوق مردم و حقوق عامه و دیگری دانش و علم و تخصص و قدرت مدیریت باز می‌گردد. سمت‌های کلیدی در کشور را باید به دست کسانی بسپاریم که امین باشند و حقوق شما را پاس دارند و دغدغه مدیریت منابع کشور را عالمانه داشته باشند و از تخصص لازم بهره‌مند باشند؛ لذا مردم سالاری و دین باهم پیوند خوردند و جریان قدرتمندی که امروز روبروی امریکا ایستاده تکیه گاهش بعد از خداوند، ملت‌های مسلما است لذا مساله مردم سالاری اصل مهمی در تفکر دینی است.

وی افزود: یکی از مهمترین اصول مدیریت وحیانی، مدیریت دانش بنیان است و هر مقام و مسئولی در کشور که تلاش لازم را برای رسیدن به راهکار درست مبتنی بر دانش مبذول ندارد و تصمیم نگیرد در پیشگاه خدا مسئول است، لذا تصمیمات در نگاه قران کریم باید دانش پایه باشد و ما در این حوزه با افق‌های مورد نظر فاصله داریم. چرا دانشگاه در خدمت مدیریت کشور نیست؟ چرا حوزه، نقشه راه حرکت را تعریف نمی‌کند؟ هم دانشگاهیان و حوزویان و هم مسولان باید پاسخ دهند. باید دستگاه حکمرانی به دانشگاه و حوزه فشار آورد.

وی تاکید کرد: دفاع مقدس به دلیل سپردن مسئولیت‌ها به اهلش قله اقتدار ایران شد. اگر مسئولیت‌ها به اهلش سپرده نشود، عدالت در جامعه قطعا محقق نخواهد شد.

ابوترابی فرد ادامه داد: این چه رفتاری است که برای رسیدن به هر سمتی راه میفتند و تماس می‌گیرند و برای رسیدن به قدرت لابی می‌کنند، این موضوع با اندیشه دینی سازگار نیست لذا باید بدنبال شایستگان رفت.

وی ادامه داد: عدالت خواهی و عدالت گستری هم مهم است و این مسئولیت خطیر برعهده همه ماست.

وی تاکید کرد: رشد و تعالی و پیشرفت و ساخت یک کشور مدرن و ارتقای رفاه عمومی در مدار نظام تعلیم و تربیت و نظام فرهنگی کشور است. باید مردم از نظر اخلاق و مبانی اعتقادی و بینش و دانش به سوی قله‌ها حرکت کنند.

ابوترابی فرد ادامه داد: ما در ۴ دهه گذشته قدم‌های بلندی برداشتیم و دانشگاه تهران ظرفیت متراکم علمی را دارد و بدنه دانشگاه که تحلیل گران غربی فکر می‌کردند با نظام دینی فاصله می‌گیرد، ولی امروز در کنار نظام اسلامی است. بدیهی است در هر جامعه‌ای افرادی هستند که با متدینین فکری و اخلاقی همراه نباشند که ما دغدغه آن‌ها را هم داریم و آن‌ها فرزندان ما هستند. ما باید راه را برای حرکت رو به تعالی اقشار جامعه هموار کنیم. ما باید بگونه‌ای حرکت کنیم که اکثریت بدنه جامعه را در کنار ارزش‌های انقلابی و اسلامی داشته باشیم. اگر کاستی هست در رفتار امثال حقیر است و ما باید حرکت‌های خود را اصلاح کنیم لذا تعلیم و تربیت پایه حرکت جامعه است.

ابوترابی فرد در خطبه‌های دوم نماز جمعه گفت: امسال سومین پاییز خشک تهران سپری می‌شود. مخازن سد‌های تهران ۳۵۲ میلیون مترمکعب است که نسبت به سال قبل کاهش ۱۸ درصدی را دارد. نزدیک یک پنجم ذخایر کاهش یافته است. آیا مصرف ما هم به این میزان کاهش پیدا کرده است؟ در تهران روزانه ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار مترمکعب اب شرب مصرف می‌شود، در هیچ جامعه‌ای این مصرف نیست.

وی ادامه داد: مهمتربن تهدیدی که کشور ما را رویاروی خود قرار داده اصل اسراف است. این موضوع از مساله تورم به مراتب مهمتر است و مایه این مصرف غیرعقلایی است. باید نظام مدیریت و مردم به اقناع برسند. رسانه ملی همه برنامه‌ها را تعطیل کند و به تبیین زیان‌های این اسراف بپردازد تا یک گفتمان ملی شکل گیرد. خدا شاهده امروز دیر است و ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی و فرهنگی ما به این بیماری نهادینه شده باز می‌گردد.

وی تاکید کرد: اگر می‌بینید در برابر امپراتوری رسانه‌ای و جنگ ترکیبی گستاخانه نطام سلطه می‌توانیم مسیر امنیت و حرکت نظام را هموار کنیم، در سایه بیداری و آگاهی ملت و دانشگاهیان و دانشجویان و جوانان و نیرو‌های مقتدری است که در خدمت نظام تلاش می‌کنند.

وی با تبریک ساخت موشک بالستیک و تشکر از رییس قوه قضاییه گفت: رییس دستگاه قضا گفته که هر کس هر ابهام و سوال و انتقاد و اعتراضی دارد در خدمت آن‌ها هستیم، احسنت باید گفت، زیرا این مطالبه مردم است و مطالبه مردم این است که مسئولین باید پاسخگو باشند و نقد واعتراض را بشنوند.

وی تاکید کرد: انتقاد و اعتراض را می‌پذیریم و اگر جایی لازم باشد در مورد اشتباهی که انجام داده ایم اصلاحاتی انجام دهیم، حتما انجام می‌دهیم.


ابوترابی فرد افزود: لازمه مدیریت و حکمرانی ان است که انسان هم خطا کند.

وی در ادامه خطاب به رییس دستگاه قضا درخواست کرد که قانون اساسی یکی از وظایف مهم را برعهده دستگاه قضا قرار داده و آن هم پشتیبانی از حقوق فردی و اجتماعی و احیای حقوق عامه است که رییس دستگاه قضا و قوه قضاییه مسئول تحقق بخشیدن به عدالت هستند. قانون تصریح دارد در موارد تضییع حقوق عامه، دادستان کل کشور بعنوان شاکی و مدعی العموم باید مستقیما ورود کند، لذا خواهش داریم این مسئولیت را جدی‌تر مدنظر قرار دهید.

وی افزود: در ارتباط با حوادث اخیر مردم بدانند شیعه و اهل سنت در سراسر کشور با هم پیوند خورده‌اند و بدانند که اگر بر آن‌ها کمترین ستمی رفت، قوه قضاییه مقتدر در کنار آنان است. ایران کشور متحد است من در راهپیمایی ۲۲ بهمن در همه مراکز استان‌ها سخنرانی کردم و حضور مردم در سیستان و بلوچستان و استان‌های مرزی پرشورتر از نقاط دیگر بوده است. اینکه نظام با اقتدار ایستاده، هزاران نفر از سپاه و نیروی انتظامی در استان‌های مرزی شهروندان کرد و بلوچ هستند که بازوان نظام اند و آن‌ها را باید حفظ کرد و حفظ شده‌اند و توطئه‌ها را خنثی کرد.

وی در پایان از تلاش نیرو‌های امنیتی در دستگیری عاملان شهادت زنان و مردان در شاه چراغ تشکر کرد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۲۲ آبان ۱۴۰۱
قشر درست کار فقط امام جمعه ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۷ ۲۲ آبان ۱۴۰۱
کی قراره مسئول امین منصوب کند تا کی باید صبر کردتا چنین اتفاقی بیفتد آیا در فضای ناسالم چنین اتفاقی خواهد افتاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۲۲ آبان ۱۴۰۱
بهتون گفتن که اینها رو بگین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۱ ۲۱ آبان ۱۴۰۱
آدمها همه آدمن امین و غیر امین چیه باید متخصص باشن و نظارت و راستی ازمایی بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۲۱ آبان ۱۴۰۱
کسانی امین هستن که به فکر مردم هستن الان می‌دونن گرانی داره چه به سر مردم میاره می‌دونن کرایه خانه چقدر شده می‌دونه امروز مثلاً ۱۰هزارتومان روی جنس میزارن دو روز بعد دو هزار تومان میارن پایین میگن ارزان شد یک حقه کثیف قدیمی می‌دونه دختران بجای ازدواج کردن سر کار میرن برای کمک به پدر در هزینه می‌دونه جوانها به چه سنی رسیده اند ومجردن می‌دونه هزینه یک دانش آموز چقدره می‌دونه الان حتی مردن هم هزینه خیلی بالایی داره برا کفن و دفن می‌دونه هزینه دکتر ودارو چقدره می‌دونه این اضافه کردن یارانه هیچ جواب گو نیست می‌دونه کشور ما نفت وهزاران سرمایه داره ولی مردمش با بد بختی زندگی میکنند ویک چنین شخصی البته با وجدان باید مسئول باشه
باشگاه خبرنگار جوان اگه ایرادی نمی گیری نظرم را بزار
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۹:۱۲ ۲۱ آبان ۱۴۰۱
حاج اقا از کجا پول میاری برنج و روغن و گوشت و مرغ و... میخری ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۹:۰۸ ۲۱ آبان ۱۴۰۱
مردم شهید پرور بایستی به این موضوع اذعان داشته باشن که اگه مقامات محترم به دامادهایشون رسیدگی نکن // ممکنه اقا داماد از اهرم فشار علیه مقامات محترم استفاده کنه // قبل دارید ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۹:۰۱ ۲۱ آبان ۱۴۰۱
اکثرا دارن میدن به دامادهایشون
اخه داماد اگه زورش به پدر زنش نرسه // پس به چه خری میرسه ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۲۱ آبان ۱۴۰۱
البته نگفتندمسئولان امین چه کسانی باشند مردم یا مقامات؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۲۱ آبان ۱۴۰۱
حرف دل ما رو گفتی حاجی.
Iran (Islamic Republic of)
رمضانی
۰۷:۲۹ ۲۱ آبان ۱۴۰۱
واقعا درست گفتند بزرگترین آفت کشور عدم بکارگیری مدیران شایسته هست شاید این سم مهلک 100 درصد مشکل کشور است به هوش باشیم رسانه ها به این موضوع بپردازند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۷ ۲۱ آبان ۱۴۰۱
ناشناس درست میفراید عاقبت بخیر باشید انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۰ ۲۱ آبان ۱۴۰۱
به نظر شما شورای انتصابات امین هست ؟؟؟؟!!!

اگر امین بود حق ملت را به رسمت می شناخت و انتخابات را به سمت انتصابات سوق نمی داد !!!!!

شورای انتصابات آنقدر ناشیانه حق مردم را تضییع کرد که منصوبشان یعنی رییسی مجبور به اعتراف شد .

و گفت رایزنی خواهم کرد که انتخابات رقابتی تر شود !!!!

این اعتراف بیان کننده امین نبودن خیلی عظیمی از مسئولان است

پس لطفا شعار الکی ندید چون خود به غیر امین بودن بسیار از مسئولان آگاهید و حتی انتصاب برای انتصاب آنها به هر دری می زنید
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۰:۰۴ ۲۱ آبان ۱۴۰۱
برو
حالا یادتون اومده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۰ ۲۱ آبان ۱۴۰۱
عباس آخوندی و بيژن زنگنه را بگیرید محاکمه‌ کنید ،و نمایندگانی هم که با سفارش بيژن زنگنه رفته اند توی وزارت نفت جا خوش کرده اند را بندازید بیرون .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
همه آدما باید همواره راستی ازمایی بشن و تخصص داشته باشن
United States of America
ناشناس
۲۳:۴۴ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
بله به دست کسانی مثل مسئولهای حاضر بسپاریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
درود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۰ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
به کمک نظارت استصوابی و مهندسی انتخابات همه مسئولین از خودی ها هستند و دیگر بهانه ای ندارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
درسته
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۲۲:۱۷ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
شعار به بی حجابی اصل موضوع نیست.مردم نمیتونن زندگی آرام داشته باشن.گرانی ها کمر مردم شکسته.بعد شما تریلی تریلی نفت بفرستین لبنان.افرادی مثل خاوری پول مردم ببرن و شما نتونید کاری بکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۰ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
دیگر بین مسئولین و مدیران شخص امین پیدا نمیشود.
Iran (Islamic Republic of)
hg.j
۲۱:۵۷ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
جناب آقای ابوترابی فرد دلسوز......!!!! تا زمانی که در مجلس مصوبه استخدام فرزندان ایثارگران(شرط رشته تحصیلی) حذف نشده و این قشر وارد ادارات نشده اند. همینه که ملاحظه میفرمایید.پس اول مافیای استخدام را حل و فصل نمایید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۱ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
قسمتی از اعتراض ها از شایسته سالاری هستش که پیش اومده
ولی بخش مهمش اینکه مردم از این همه گرونی دیگه نمی دونن به زن و بچه شون چی بگن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
بیخیال داداش
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۰:۵۵ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
تعهد به همراه تخصص هردوباهم یکی رو یک مدیر داشته باشه یکی رو نداشته باشه ان مسیولیت به سرانجام نمیرسه انسان متعهد باید حتما متخصص وکاردان وکاربلد باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۰ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
چقدر ملت با گزیتش های نابحا از دانشگاه و کار و .. بازماندند این هم نتیجه عجب عحبا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
امریکا افول و فروپاشی به شما نزدیک است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
در شرکتها و سازمانهای دولتی مهمترین پستها دست، افراد ریاکار، بی سواد و ریخت و پاشگره البته مهمترین ایتمها یعنی رابطه با مدیران بالا، پارتی رو دارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
اتفاقا سمتها را میدن به انهایی که امین نیستند هر آدمیکه درست کار ند گوشه ای می گیرند چون نمی خواند توی باند ورانت باشند چون فقط به اینها پست میدهند .بیاید شهردا ی کرمانشاه بررسی کنید.اتفاقا حراست ودیگر ارگانهای نیز تاییدشان می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۷ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
بالاخره یه حرف درست و بجا شنیدیم
چقدر من این قضیه رو داد زدم و تو این راه هزینه دادم
البته اگه در حد شعار نباشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۹ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
کلیه امور را به بچه های جنگ بسپارید.
در کنار برادران مخلص سپاه، بسیج و...
ورودبیگانگان وضدانقلاب ممنوع.
راه موفقیت همین است.
راه دومی هم وجودندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
آفرین سمتهای کلیدی نباید به دست غربگداها و مزدوران غرب باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
سمت های کلیدی کشور را به کسانی بدهید که کاربلد باشند ( تخصص ) داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
باید از تمام افرادی که در ایران مسئولیتی دارند و بلیط هواپیما فروش ها هم باید ضمانت های لازم گرفته شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
امریکا رو به افول و نابودی است دولت و مجلس محترم واردات پوشاک خارجی را بشدت تمام ممنوع کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۰ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
در پس این هیاهوها و نمایش دشمن شناسی بالاخره سیستم بانکی جهانی پشت پرده فسادهای مالی و غارت سرمایه مردم ایران را رو خواهد کرد. کشوری که مردم برای آزادی اش خون داده اند هیچگاه تزویر و دورویی و فساد را تحمل نخواهد کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
باید بریداز ژاپن نیروبیارید توکشورایران چنین کسانی یافت نمیشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
اگر پیداکردی سلام ما را به او برسان۰
Iran (Islamic Republic of)
من
۱۷:۰۴ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
با دیدن حضرتعالی در پشت تریبون نماز جمعه کاملا به معنای فرمایشتان در مورد اینکه برخی مناصب به کاردان سپرده نشده ایمان پیدا کردم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
احسنت تقوا در مسولیت پذیری یعنی داشتن آینده نگری ، تعهد ، تخصص مرتبط ، اولویت منافع جامعه به منافع شخصی و خانوادگی ، اولویت ضابطه در برابر رابطه و .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
حاج آقا منابع آبی و… کشور که دیگه ته کشیده
سر همین ندانم کاری ها و ساخت سدبند های مختلف رو مسیر های آبی منتهی به دریاچه ارومیه و تغییرات اقلیمی و اشتباهات متعدد محاسباتی در انجام فرایند مهندسی پل درچه ارومیه متاسفانه دریاچه ارومیه بصورت کامل خشک شد نه تنها درچه ارومیه بلکه بسیاری دیگر از تالاب ها و رود های کشور خشک شده‌اند بواسطه‌ی همین اشتباهاتی که دیگر قابل جبران نیستند که هیچ زیان های متوالی و متعددی رو وارد کشور مرمان همان استان‌ها و شهرستان ها میکنند، حالا چه کسی پاسخگوست؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
دانشگاه ها محل کدرسازی غربی ها شده لطفاً رسیدگی شود
Iran (Islamic Republic of)
محمود باقری
۱۶:۴۳ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
ای کاش این حرفتون عملی بشه ،و شایسته سالاری در عمل پیاده بشه نه در حرف . تو ایران سمت گرفتن فقط به ریاکار بودن هستش . اصلا تخصص و دانش معنا و مفهومی نداره . تنها حرف حقی که شنیدم تو این مدت همین بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش زیک گوهرند
تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی
مسءولان به فکر زباله گردها، کولبران سوختبران که بچه هایشان دور بخاری منتظر لقمه ای نان نشسته اند باشند.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۰۲ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
ما ایرانی ها سخنرانی خوب بلدیم
هرکی باسواد هم میشه سخنرانی فقط میکنه
آخرین اخبار