مهدی جعفری طراح جلد کتاب گفت: تقریبا در اکثر مواقع اولین برخورد مخاطبان با کتاب، طرح جلد آن است، بنابراین هرچه جلد کتاب خلاقانهتر و جذابتر باشد مخاطب بیشتر ترغیب به خواندن محتوای داخل آن میشود، در حقیقت اگر کتاب را یک مغازه در نظر بگیریم، جلد کتاب مثل ویترین مغازه است و یک ویترین شیک و متناسب مشتری بیشتری را به داخل مغازه میکشاند.
به گفته جعفری، در هر مرحله از طراحی جلد کتاب استانداردهایی باید رعایت شود، در مرحله ایده پردازی تناسب ایده و محتوا، جذابیت ایده، لو ندادن محتوا در بعضی موارد، تناسب ایده با مخاطب کتاب بسیار اهمییت دارد.
جعفری گفت: در مرحله اجرا، حفظ حواشی امن، برشها و خدمات خاص چاپی، تناسب اجرا و ایده، تناسب اجرا و محتوا، تناسب اجرا با مخاطب کتاب، تناسب یونیفورم انتشارات با اجرا، همخوانی لی اوت و تصویر، محاسبه صحیح سایز کتاب و عطف، دقت در استاندارد بودن رنگها برای چاپ، و گرفتن صحیح خروجی چاپی و فایلهای یووی موضعی و سایر خدمات چاپ و صحافی را باید مدنظر قرار داد.
این طراح جلد کتاب گفت: اولین برخورد مخاطب در اکثر مواقع با روی جلد کتاب است و جذابیت جلد رابطه کاملا مستقیمی با فروش کتاب دارد، به عنوان مثال برای بیشتر ما پیش آمده که از بین چند چاپ از کتاب با طراحی جلدهای متفاوت، نسخه با جلد خاصتر و جذابتر را انتخاب کرده باشیم.
او میگوید: یکی از استانداردهای لازم برای طراحی جلد کتاب شناسایی و شناخت نسبت به مخاطبان آن کتاب است ، رده بندی سنی، جنسیت، سطح دانش و یا حتی قرارگرفتن در شغل یا قشر خاص مخاطب همه و همه در طراحی جلد کتاب تاثیر گذار است و طراح جلد باید تا حد ممکن به سلایق و باید و نبایدهای مخاطبان کتاب اشراف داشته باشد.
به گفته جعفری، در اجرای یک جلد کتاب معمولا با دو بخش کلی با عنوانهای تصویر یا المان و نوشتار مواجه هستیم، تقریبا تمامی عناصر تشکیل دهنده جلد کتاب در این دو دسته قرار دارند، مگر مواقع خاص که گزینه سومی مانند جنس و متریال خاص بنا به ایده و توان تولید انتشارات دخیل شود.