معاون جهاد کشاورزی خوزستان گفت: ما بدنبال کشت فنی و بر اساس دانش در محصول گندم هستیم بنابراین انتقال یافته‌ها در مزرعه باید صورت گیرد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: کشت چغندر قند پاییزه بر اساس سطوح ابلاغی در شهرستان‌ها انجام شده است.

تورج نوروزی می گوید: کلزا هم از نظر خودکفایی در روغن کشور و هم از نظر پایداری محصولاتی همچون گندم بسیار اهمیت دارد.

به گفته او علیرغم محدودیت‌های منابع آبی کشت کلزا در شهرستان‌ها انجام شده و با توجه به اینکه تاریخ کشت این محصول از ۱۵ مهر تا پایان آبان می‌باشد کشت کلزا ادامه دارد.

این مقام مسئول گفت: خوزستان در سنوات متمادی بعنوان بزرگترین تولید کننده گندم کشور شناخته شده است و ما بدنبال کشت فنی و بر اساس دانش در این محصول هستیم بنابراین انتقال یافته‌ها در مزرعه باید صورت بگیرد.

نوروزی گفت: بذر گواهی و اصلاح شده و ارقام جدید تا ۳۰ درصد بر عملکرد گندم تاثیر دارد.

همچنین در تغذیه گندم از کود‌های مناسب بخصوص فسفاته، پتاسه و اوره و کود‌های مغذی با نسبت معین توصیه شده باید استفاده شود.

او گفت: نوع کود، میزان مصرف و زمان مصرف در رشد و عملکرد گیاه تاثیر بسزایی دارد و کود‌ها را باید با استفاده از دستگاه‌های دو منظوره و کودکار استفاده کرد.

نوروزی می گوید: باید متناسب با منطقه و نوع خاک شیوه کشت را تعیین کرد، در مناطق با خاک مطلوب روش پشته کاری و در مناطق با خاک شور، شیوه‌های کشت کف جوی و کف کاری بهترین روش می‌باشد.

به گفته او از سیستم‌های کشت مستقیم در محصولاتی نظیر ذرت، برنج باید استفاده نمود تا همزمان کود و بذر در زمین‌هایی که فرصتی برای آماده سازی نداشته اند در زمین قرار بگیرند.

نوروزی گفت: توجه به محدودیت آبی در استان، بهره وری آب در کشت گندم مهم می‌باشد بنابراین باید از شیوه‌های مناسب که آب کمتری مصرف می‌شود مانند تسطیح زمین، کف کاری و پشته کاری استفاده کرد.

این مقام مسئول گفت: کنترل علف‌های هرز با سم مناسب توسط دستگاه‌های مناسب در زمان مطلوب باید صورت بگیرد اولویت سم پاش‌ها با سم پاش‌های پشت تراکتوری می‌باشد و از پهپاد برای علف کش نباید استفاده کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.