مناظره مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه‌ای بر تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان و محکومیت اقدامات تروریستی در این کشور پایان یافت.

مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را درباره وضعیت افغانستان با ۱۱۶ رأی مثبت به تصویب رساند.
سخنرانان در جلسه‌ مناطره در مورد تصویب این قطعنامه، بر لزوم فرایند سیاسی فراگیر مبتنی بر قانون اساسی و همچنین احترام به حقوق گروه‌های مختلف قومی و زنان و دختران و نیز حمایت از کشورهایی که با موج ورود پناهجویان افغانستانی روبرو هستند تأکيد کردند.
این قطعنامه با تشریح وضعیت جاری بشردوستانه در افغانستان، حوزه‌های سیاسی مرتبط با حقوق بشر، امنیت، تروریسم، مبارزه با مواد مخدر، پناهندگان و وضعیت اجتماعی-اقتصادی کشور را مورد توجه قرار می‌دهد.
در قطعنامه از مقامات طالبان می‌خواهد که به تعهدات بین‌المللی و دوجانبه افغانستان پایبند بوده و در مسیر ارتقای رعایت حقوق بشر و تشکیل دولت فراگیر گام بردارد. 
قطعنامه مذکور اقدامات تروریستی علیه مراکز آموزشی و مذهبی اقلیت‌های قومی و مذهبی و اماکن دیپلماتیک را محکوم و از نقض حقوق بشر و محرومیت زنان و دختران در افغانستان انتقاد می‌کند. 
ضرورت حمایت از کشورهایی که با موج گسترده پناهجویان افغانستانی مواجه هستند نیز در این قطعنامه مورد تأکيد است.

مقامات کشورهای اشتراک کننده و نماینده افغانستان درباره افغانستان ابراز نگرانی کردند.

در نشست مناظره مجمع عمومی سازمان ملل متحد نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی دائمی افغانستان در سازمان ملل، در نشست مناظره مجمع عمومی این سازمان گفت: "مردم افغانستان از جنگ، فقر، گرسنگی، عدم مصوونیت غذایی، بی‌کاری و مهاجرت رنج می‌برند. آنان شایسته یک زندگی مسالمت‌آمیز و آبرومندانه هستند."

اولوف اسکوگ، سفیر اتحادیه اروپا در سازمان ملل، در نشست مناظره مجمع سازمان ملل می‌گوید که اتحادیه اروپا در کنار مردم افغانستان خواهد بود و به ثبات، رفاه و صلح پایدار در افغانستان متعهد خواهد ماند.

اسکوگ در این نشست افزود: "این امر مستلزم یک روند سیاسی فراگیر با مشارکت کامل، برابر و معنادار همه‌ افغانستانی ها به شمول تمامی گروه‌های قومی، اقلیت‌های مذهبی و مشارکت معنادار زنان در تصمیم‌گیری‌ها است."

آنته لندرتسه، نماینده دائمی آلمان در سازمان ملل، در نشست مناظره مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از اوضاع افغانستان، می‌گوید: "ما شاهد یک رکود اقتصادی و بحران بشری در افغانستان بودیم،  نیمی از جمعیت این کشور در سطح بلند عدم مصوونیت غذایی قرار دارند."

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.