رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: ۱۴ گونه پرنده در حال انقراض در تالاب بین المللی کانی برازان این شهرستان مشاهده شده است.

فاروق سخنور رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: باتوجه به آخرین طبقه بندی حفاظتی مهره داران کشور، ۱۴ گونه از ۵۲ گونه پرندگان در خطر انقراض و ۳۰ گونه از ۹۴ گونه پرندگان حمایت و حفاظت شده در این زیستگاه مشاهده شده اند که نشان از اهمیت و ارزش این تالاب دارد.

وی اضافه کرد: این گونه‌ها شامل «اردک مرمری»، «طاووسک»، «کرکس مصری»، «اردک سرسفید»، «اردک بلوطی» و «خروس کولی» بوده که در سطح جهانی در زمره پرندگان حمایت شده و تحت حفاظت کامل قرار دارند که نشان دهنده موقعیت و شرایط بسیار خوب این مکان برای حضور انواع پرندگان است.

سخنور می‌گوید: همچنین مولفه‌های تالاب کانی برازان از جمله اکسیژن محل در آب، تیرگی و دمای آن به صورت آنلاین رصد می‌شود که ضمن کنترل و رصد آن به صورت آنلاین به دفتر تالاب‌های ایران ارسال می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد بیان کرد: این امر موجب افزایش نیترات و فسفات موجود در آب تالاب شده و ضمن آلوده ساختن محل زیست انواع جانوران آن زمینه را برای رشد جلبک‌ها فراهم کرده است.

علاوه‌بر تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان»، تالاب‌های دایمی حسن‌خان و قوپی‌باباعلی و تالاب‌های فصلی دیگری از جمله گروس، داشخانه و قره‌قشلاق نیز در مهاباد وجود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.