هواپیمای مرموزی که ۹۰۰ روز در مدار زمین است

بر اساس گزارش‌ها، هواپیمای فضایی کوچک آمریکا به مدت بیش از ۹۰۰ روز است که به طرز مرموزی در مدار زمین می‌چرخد و پایان ماموریتش هنوز مشخص نیست.

هواپیمای فضایی کوچکی که X-۳۷Bm نام دارد، در دو سال گذشته مجموعه‌ای از آزمایش‌ها را از اتمسفر بالایی انجام داده است.

هواپیمای فضایی بدون خدمه ارتش آمریکا رکورد طولانی‌ترین پرواز خود را در مدار ثبت کرده است. فضاپیمای X-۳۷B اکنون به مدت ۹۰۲ روز است که دور زمین می‌چرخد که از رکورد ۷۸۰ روزه قبلی خود بسیار فراتر رفته است و به نظر نمی‌رسد که در آینده نزدیک به زمین بازگردد.

ماموریت کنونی X-۳۷B بیش از دو سال پیش آغاز شد و این فضاپیما از کیپ کاناورال در ۱۷ می ۲۰۲۰ پرتاب شد. با این نقطه عطف، رکورد کل هواپیمای فضایی بیش از ۳۷۰۰ روز در مدار بوده است.

این ماموریت محرمانه است و تنها دو قطعه از محموله آن اعلام شده است. این ششمین ماموریت وسیله آزمایشی مداری با هواپیمای فضایی است و ارتش عملیات خود و آنچه را در این ماموریت و ماموریت‌های گذشته انجام می‌دهد، نسبتا مخفی نگه داشته است. حدس و گمان‌ها از آزمایش سیستم‌های نظارتی گرفته تا آزمایش‌های قرار دادن ماهواره‌ها در مدار‌های پایین‌تر را شامل می‌شود.

آنچه مشخص است این است که این اولین ماموریتی است که تحت فرماندهی نیروی فضایی پرتاب می‌شود. پروژه X-۳۷ زیر نظر نیروی هوایی شروع به کار کرد و پس از تشکیل نیروی فضایی در دسامبر ۲۰۱۹، اختیارات این برنامه را به دست گرفت.

باربارا بارت، وزیر وقت نیروی هوایی در می ۲۰۲۰ گفت: این ماموریت مهم بیش از هر پرواز X-۳۷B قبلی، از جمله دو آزمایش ناسا، میزبان آزمایش‌های بیشتری خواهد بود. یکی از آن‌ها صفحه نمونه‌ای است که واکنش مواد منتخب مهم را ارزیابی می‌کند. شرایط موجود در فضا تاثیر تابش فضای محیط بر دانه‌ها را مطالعه می‌کند. آزمایش سوم که توسط آزمایشگاه تحقیقات دریایی طراحی شده است، انرژی خورشیدی را به انرژی مایکروویو فرکانس رادیویی تبدیل کرده و سپس انتقال آن انرژی به زمین را مطالعه می‌کند.

این اولین باری است که هواپیمای فضایی به ماژول خدماتی برای حمل قطعات اضافی برای آزمایش مجهز شده است. در طول این ماموریت، X-۳۷B یک ماهواره FalconSat-۸ را پرتاب کرد، ماهواره‌ای که توسط آکادمی نیروی هوایی آمریکا ساخته شده و میزبان پنج آزمایش مختلف است که آکادمی انجام خواهد داد. به گفته Space Force، این هواپیمای فضایی همچنین در حال آزمایش اثرات تشعشع و فضا بر دانه‌هاست.

پروژه X-۳۷ از نظر قابلیت استفاده هواپیما فضایی قابل استفاده مجدد است. هر پرتاب از یک موشک تقویت‌کننده استفاده می‌کند، اما سفینه می‌تواند با خیال راحت فرود بیاید. اولین پرواز در سال ۲۰۱۰، ۲۲۴ روز به طول انجامید و ماموریت‌های بعدی طول عمر قابلیت‌های مداری آن را افزایش دادند. انرژی این هواپیمای فضایی از سلول‌های خورشیدی و باتری‌های لیتیوم یونی تامین می‌شود.

آمریکا در توسعه هواپیما‌های فضایی بالدار تنها نیست. چین سفینه کوچکتر خود را دارد که در حال حاضر نیز در مدار است.

ارتش به طور کلی در حال آزمایش وسایل نقلیه بدون خدمه یا صنایع دستی بوده است و برخی از آن‌ها رکورد‌هایی را برای مدت زمان عملیات خود ثبت کرده‌اند. با این حال X-۳۷B نتایج خود را با اختلاف قابل توجهی در هر ماموریت شکست می‌دهد. مشخص نیست که ماموریت فعلی چه زمانی قرار است، به پایان برسد.


بیشتر بخوانید 


منبع: popsci

 
 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۰۸ دی ۱۴۰۱
فکر کنمدکار ایلان ماسک بهش مربوط میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۲۱ آبان ۱۴۰۱
داره تموم ماهواره های چین و روسیه و بقیه رو شناسایی میکنه تا به وقتش بزندتشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۱ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
چه ماده مهمی ساختن که باید تو فضا آزمایش بشه و رو زمین امکان آزمایشش نیست ؟؟؟
آخرین اخبار