محمد محمدی گفت: ما باید برای همه دانش آموزان در سراسر کشور شرایط لازم را برای آموزش فراهم کنیم. در دو سال اخیر موضوع بازماندگان از تحصیل در دنیا با یک پدیده جدید به نام کرونا مواجه شد.
او افزود: در دوران پساکرونا جزء اولین کشورهایی بودیم که به سرعت بازگرداندن دانش آموزانی را که به نحوی از آموزش فاصله گرفته بودند، در دستور کار قرار دادیم.
وی گفت: مهمترین کار ما جمعآوری داده و اطلاعات است که بر اساس آن میتوان تصمیمگیریهای مناسبی را اتخاذ کرد.
مدیرکل آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: تحصیل گروه سنی ۶ تا ۱۷ سال وظیفه رسمی وزارت آموزش و پرورش است؛ بانک سوابق تحصیلی آنها را به روز کرده ایم و آن را با قدرت پیش بردیم.
محمدی در تشریح سامانه شهید محمودوند گفت: بانکهای اطلاعاتی و اطلس جغرافیایی ایران پهناور را در اقصی نقاط کشور برای شناسایی مکان هایی که دانش آموزان بازمانده از تحصیل بیشتری دارند، شناسایی کردیم. دوره شش ساله ابتدایی را به صورت مستقیم و دانش آموزان سنین بالاتر را معاونت متوسطه آموزش و پرورش بررسی خواهند کرد.
او افزود: از ۶ سال که سند تحول الزامی شده تا ۱۷ سال تحت رصد ما است. یکی از مشکلات در مبادی ورودی یعنی پایه اول ابتدایی است. قانون هم انسداد مبادی بی سوادی را از ما تحت عنوان نرخ جذب خالص پایه اول ابتدایی خواسته است که ما باید هر سال این نرخ را به روز بکنیم؛ اما یکی از مشکلات ما جذب دانش آموزان اول ابتدایی است که در شناسایی چهره به چهره طرح شهید محمودوند از آن به کار خواهیم گرفت.
وی در خصوص سامانه شناسایی چهره به چهره کودکان بازمانده از تحصیل گفت: در دو سال اخیر همه سامانههای آموزش و پرورش ذیل سامانه جامع دانش آموزی کشور تحت عنوان سامانه سیدا جمع آوری شدهاند و ما هم کار خود را ذیل این سامانه قرار دادیم. در قسمت مدیریت و دسترسی سایت، به هفت هزار مدیر مدرسه ابتدایی، سه هزار راهبر آموزشی و تربیتی و همه فرهنگیان دوره ابتدایی در این سامانه دسترسی دادیم و میانگین برای هر یک از آنها که غالباً از نیروهای جهادی یا از معلمان جهادی ما هستند، به ازای هر ۵ کودک بازمانده از تحصیل به یک نفر امکان پیگیری و دسترسی داده شده است که این فرد غالباً در همان منطقه کمتر برخوردار مستقر است و خصوصیات فرهنگی و بومی منطقه را میشناسد. این افراد بر اساس چک لیستی که به آنها دادیم در سامانهای کاملاً آنلاین به آدرسهایی که دادهایم، مراجعه میکنند.
مدیرکل آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: به ازای هر سه تا پنج نفر یک نفر مشخص شده و قرار است همکاران ما به درب خانه کودکان بازمانده از تحصیل مراجعه کنند و اطلاعات آنان را به صورت میدانی جمع آوری و در اختیار وزارت آموزش پرورش در سامانه قرار دهند. ما هیچ حرف غیر مستندی را هم از همکار خود نمیپذیریم؛ یعنی باید به عنوان مثال دهیار و شورای روستا وجود آن کودک بازمانده از تحصیل را تأیید کنند.
محمدی خاطر نشان کرد: به محض بارگذاری مستندات در سامانه راهکارهای بومی جذب دانش آموز بازمانده به کاربر معرفی میشود؛ ما بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمان آموزش انعطاف داریم. برای بازماندگان از تحصیل در برنامه درسی منعطف هستیم. ما میخواهیم خود را با دانش آموز بازمانده از تحصیل منطبق کنیم. کلاس سیار تشکیل میدهیم یا اگر در هیچ صورتی دانش آموز بازمانده قادر به تحصیل نبود امکان آموزش از راه دور را برای او فراهم میکنیم.