بنابر آمار ۹۹ درصد واحدهای نانوایی به کارتخوان هوشمند مجهز شده‌اند که این موضوع منجر به رصد و پایش فروش نانوایی‌ها و عملکرد آنها شده است.

از خرداد ماه امسال مرحله نخست طرح هوشمندسازی فروش نان برای عادلانه کردن توزیع یارانه ها در سراسر کشور آغاز شد.

در فاز نخست این طرح شناسایی دقیق اطلاعات، رفتار مصرف و عملکرد نانوایان و در فاز دوم اجرا امکان سنجش فراگیر، عملکرد واحدهای پخت نان در سراسر کشور و امکان بازرسی، مدیریت و توزیع هوشمند گندم و آرد یارانه ای در کشور فراهم‌ می شود.

بنابر آمار اعلامی بازرگانی دولتی، ۹۹ درصد واحدهای نانوایی به کارتخوان مجهز شده اند که با اجرای ۲ فاز دیگر این طرح، هدررفت حوزه آرد و گندم به حداقل می رسد.

بسیاری از کارشناسان حوزه آرد و نان اذعان می‌کنند که طی سال های اخیر بخشی از گندم تولیدی به سبب ارزان بودن از مرزهای کشور خارج یا جایگزین خوراک دام و طیور در واحدهای دامداری می شد که با نزدیک شدن قیمت به بازارهای جهانی دیگر قاچاق صرفه اقتصادی ندارد. هر چند رئیس بنیاد ملی گندمکاران یکسان سازی نرخ آرد و نان را راهکار اساسی کاهش مصرف آرد می داند.

 اجرای ۲ فاز دیگر طرح هوشمند سازی فروش نان تا پایان سال

آقای محمد حسن جلالی مدیرکل هماهنگی و نظارت آرد و نان بازرگانی دولتی گفت: بنابر آمار تاکنون ۹۹ درصد واحدهای نانوایی به کارتخوان مجهز شده اند و یک درصد مشکل مالکیتی دارند.

به گفته او، عملیات فازبندی اجرای طرح هوشمندسازی در هیچ یک از استان ها کامل نشده است، در فازبندی ۲ فاز دیگر تعریف کردند که دستور اجرای آن را مقامات بالای کشور باید بدهند.

جلالی می‌گوید: با اجرای طرح هوشمندسازی واحدهای نانوایی تغییری در سهمیه ایجاد نشده و تنها جابه جایی در سهمیه واحدهای کم فعالیت اتفاق افتاده است.

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر امور آرد و نان بازرگانی دولتی گفت: تا زمانیکه طرح هوشمندسازی به طور کامل اتفاق نیفتد، نمی توان درصدی از صرفه جویی آرد و گندم اعلام کرد.

به گفته او، با اجرای طرح هوشمندسازی تغییری در قیمت نان برای مصرف کننده ایجاد نمی شود و مابه التفاوت قیمت یارانه ای و تمام شده توسط دولت به نانوایی ها پرداخت می شود.

در فاز نخست اجرای طرح هوشمندسازی، واحدهای نانوایی مجهز به دستگاه های کارتخوان شدند، همچنین اطلاعات واحدهای نانوایی همچون نوع پخت، مالکیت و... رصد و پایش شده است.

اثرات هوشمندسازی آرد و نان بر مصرف گندم‌ مشهود است

آقای علیقلی ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: اجرای طرح هوشمندسازی و هدفمندکردن مصرف آرد ۱۰۰ درصد اجرایی و عملیاتی نشده است چرا که هنوز شاهد فروش آرد در بازار آزاد هستیم.

به گفته او، بنابر آمار در سال گذشته بیش از ۷ میلیون تن گندم وارد شد که امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۳.۵ میلیون تن در واردات صرفه جویی شده که این امر‌ بیانگر اثرات مشهود مثبت هوشمندسازی در مصرف گندم کشور است.

ایمانی می گوید: اجرای کامل طرح هوشمندسازی در بحث کیفیت آرد و نان اثر گذار است، اما تقاضای گندم نسبت به سال قبل در تمام صنوف کاهش پیدا کرده است.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: با اجرای کامل طرح هوشمندسازی، کیفیت مورد توجه قرار می گیرد که در نهایت خروج نان از نانوایی به سمت خوراک دام کاهش می یابد و از طرفی به سبب یکسان شدن نرخ گندم با بازارهای جهانی، انگیزه ای برای قاچاق وجود ندارد.

به گفته او، با اجرای کامل طرح هوشمندسازی، نان مورد نیاز کشور با ۹ میلیون تن گندم تامین می شود.

گرچه میزان خرید تضمینی گندم نسبت به سال قبل ۶۰ درصد رشد داشته است، اما میزان واردات گندم با اجرای طرح هوشمندسازی ۵۰ درصد کاهش یافته است.

یکسان سازی نرخ آرد و نان نسخه شفابخش کاهش مصرف

آقای عطااللّه هاشمی عضو شورای هماهنگی تشکل های بخش کشاورزی گفت: اجرای طرح هوشمندسازی آرد و نان مُسکن موقتی کاهش مصرف آرد در کشور است، اما آزادسازی نرخ آرد و گندم راه حل اصلی ارتقای کیفیت و جلوگیری از هدررفت آرد محسوب می شود.

به گفته او، با واقعی شدن قیمت آرد و پرداخت یارانه مستقیم به دهک های ضعیف جامعه در کاهش سرانه مصرف آرد و واردات تاثیر بسزایی دارد. کمااینکه تجربه در علم اقتصاد نشان داده که هر محصولی که تک نرخی نباشد، سوء استفاده و تخلف به سبب مابه التفاوت بازار آزاد و دولتی غیرقابل انکار است.

هاشمی می گوید: بنابر آمار سالانه ۱۱ میلیون تن گندم مورد نیاز واحدهای نانوایی است، درحالیکه با آزادسازی نرخ آرد  و پرداخت مابه التفاوت تحت عنوان یارانه به خانوارها حداقل ۲.۵ میلیون تن صرفه جویی خواهیم داشت.

این مقام‌مسئول گفت: اجرای طرح هوشمندسازی کارتخوان ها به تنهایی راهگشای مشکلات حوزه آرد و نان نیست و همانند اصلاح نظام‌ یارانه، یکسان سازی نرخ آرد و نان باید اجرا شود به طوریکه آرد به همان نرخی که از کارخانه خارج می شود، دراختیار واحدهای نانوایی قرار گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فتحی
۱۹:۵۶ ۱۹ آبان ۱۴۰۱
آردبایدآزادشودداخل کشورتاخریدفروش مشخص شودرستورانهاکبابی هامگرآردمصرف میکنن افرادخارجی استفاده می‌شودکه ممنوع باشدزمان احمدی‌نژاد بهترين کیفیت بودداخل کشورچرابایدممنوع باشدخریدفروش آردبیرون ازمرزقاچاق هست کنترل‌ شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۱۹ آبان ۱۴۰۱
تو رو خدا هر کاری میکنین زودتر انجام بدین ما نانوایان آزادپخت تو مناطق محروم خسته شدیم کسی نان به قیمت آزاد نمیخره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۳ ۱۹ آبان ۱۴۰۱
نونواییا باید به ازای هر سه نونی که به چند تایی ها میدن یه نون به تکیا بدن تا ازدحام نشه ولی نمیکنن و صف و ازدحام و جنگ اعصاب درست میشه
Iran (Islamic Republic of)
جمشید
۰۱:۰۱ ۱۹ آبان ۱۴۰۱
سلام من ازقم با یکسانسازی نرخ آرد به داد نانوا وکارگر نانوا برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۱۸ آبان ۱۴۰۱
باید نانوایی های که به جای یک نایلکس چندین نایلکس می زنند وفیش نمی دهند ودزدی می کنند جریمه و......شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۱۸ آبان ۱۴۰۱
چرا تمام نانوایی لواشیهای شهریار و وایین در استان تهران بعدازظهرها تعطیل هستند؟؟؟؟؟؟؟فسار این تعطیلی میافته رو بقیه نانواییها و از اونطرف صبحها که لواشیها فعال هستند خیلی شلوغ میشن..آخه چرا بعدازظهرها تعطیل میکنند؟؟؟؟ای منطقه مسئول یا صاحب نداره انگاری
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۲۱:۴۴ ۱۸ آبان ۱۴۰۱
هرچه زودتر بهتر پنجاه درصد ارد خام تو منطقه ما قاچاق میشه وخوراک دام کسی هم نیست برخورد کنه صداقت معنی نداره اینجا هرکس دزدی باجگیری قاچاق ارد میکنه صف اول کمک دولتی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۱۸ آبان ۱۴۰۱
متأسفانه هنوز برخی نانوایی های متخلف آرد می فروشند. ظاهراً سهمیه آرد بر اساس مارتخوان نیست یا این که سقف مشخصی برای مبلغ تراکنش ها نیست یا این که محدودیتی برای استفاده مکرر از یم مارت نیست. خودنان مشاهده می کنیم نان بی کیفیت دست مردم می دهند که خلوتشود و آرد را بفروشند و برای شاطر هم خیلی هزینه نکنند
مامورین بازرسی هم اکثرا رشوه خور شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۱۸ آبان ۱۴۰۱
نانوایی ها برای یک نان مشابه نرخ های متفاوت دارند ،یک نان تافتون از۷۰۰تومان ۹۰۰تومان ،۱۰۰۰تومان ،۱۵۰۰تومان الی بیشتر،پس وجود این کارت خوان ها برای چیست؟
Iran (Islamic Republic of)
امینی
۲۰:۰۰ ۱۹ آبان ۱۴۰۱
لطفا آردآزادکنیدقیمت نان یکسان شودبازرسی هم کمترزحمت میکشن داخل کشورنبایدآردقاچاق باشدقیمت تمام شده باشدهرکسی چقدرمصرف میکندمیخرد
Iran (Islamic Republic of)
شریف
۱۶:۴۴ ۱۸ آبان ۱۴۰۱
هیچ نانوایی سنگکی ندیدم که از دستگاه های جدید استفاده کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۱۸ آبان ۱۴۰۱
آقای هاشمی دقیقا اصولی و کارشناسی دارن. دارن میگن. چون کارتخوان هایی که دادید نانوا داره به مشتریش میگه با کارتت اضافه بکش پول نقد بردار. هزارتا روش دارن انجام میدم که آرد بیشتر بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۱۸ آبان ۱۴۰۱
اقابیشترنانواییها خیلی تعطیل میکنن یاتایم کمتری پخت میکنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۱۸ آبان ۱۴۰۱
بقیه چیزها هم همینطور کنید مثل مسکن، شغل، وام و...
Iran (Islamic Republic of)
مرصاد
۱۴:۴۶ ۱۸ آبان ۱۴۰۱
قرار بود ؛ با استفاده از کارتخوانهای ویژه ، قاچاق آرد حذف و نان تک نرخی شود ! اما هنوز بیش از کارتخوان ویژه ، از کارتخوانهای دیگر استفاده شده و نانها ؛ دارای قیمت های متعدد هستند !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۱۸ آبان ۱۴۰۱
عملا کاتخوانهای هوشمند کار خاصی انجام نمیدهدفقط بار مالی در برداشت
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۳:۵۶ ۱۸ آبان ۱۴۰۱
متاسفانه با این طرح، تخلف در سطح نانوایی ها به شدت افزایش یافته و نان با قیمت بالا فروخته میشود. تعداد نان توسط نانوا انتخاب میشود و در نتیجه قیمت دلخواه نانوا پرداخت میشود. مثلا برای خرید 2 نان، نانوا 3 نان و یک پاکت انتخاب میکند و 10 تومان میگیرد که خلاف قانون و نرخ مصوب است. لطفاً رسیدگی نمائید.
France
جمعه
۱۲:۴۶ ۱۸ آبان ۱۴۰۱
سلام
هموطنان افغانی و اتباع دیگر برای خرید نان با مشکل مواجهند و خیلی افراد سو استفاده گر، ازین موضوع استفاده میکنند و نان را با چندین برابر قیمت بهشون میدن.
کاش یه فکری بحال این قشر بکنین، اتباع غیرایرانی هم به هر دلیل اینجا زندگی میکنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۱۸ آبان ۱۴۰۱
با این مجوز اینترنتی فروختن نونواها نون خریدن رو برا مردم کردن مصیبت عظمی و شکنجه های روحی و روانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۱۸ آبان ۱۴۰۱
نون خریدن = مصیبت عظمی
France
ناشناس
۱۰:۱۰ ۱۸ آبان ۱۴۰۱
نان کنجدی قیمتش سه برابره لطفا پیگیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
ورشا
۱۰:۰۶ ۱۸ آبان ۱۴۰۱
وقتی به یه شرکت دولتی فقط مجوز میدید که فقط کارتخوان میتونه نصب بکنه،از الان مشخصه آخرش چی میشه.
جایی که رقابت نباشه هیچ پیشرفتی نیست.
United States of America
ناشناس
۱۰:۰۴ ۱۸ آبان ۱۴۰۱
نانوایی محل ما نان بربری را ۵ تومان میفروخت الان که براش دستگاه گذاشتن وقتی یک نان میخری تو دستگاه ۲ تا میزنه تا همون ۵ تومان را بگیره اعتراض هم که میکنی میگه همون ۵ تومان قبل را می‌دهی. در صورتی که ایشان هم دو برابر از من پول میگیره هم دوبرابر از دولت یارانه ، به کجا می‌شود شکایت کرد ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۱۸ آبان ۱۴۰۱
چرا اکثر نانوایی های آزاد پز که پول بیشتری از مشتری میگیرند : از آرد یارانه ای استفاده میکنند.یعنی اتحادیه های آرد ونان تخلف میکنند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۱۸ آبان ۱۴۰۱
چرا اکثر نانوایی های آزاد پز که پول بیشتری از مشتری میگیرند : از آرد یارانه ای استفاده میکنند.یعنی اتحادیه های آرد ونان تخلف میکنند؟
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۹:۴۶ ۱۸ آبان ۱۴۰۱
چرا توجه به کیفیت نان ندارید؟ اگر به کیفیت نان توجه کنید ثواب دارد. دیروز نانوایی بودم کلی ایستادم تا نوبت من شود . نوبتم که شد نان رو پس دادم. انگار با زرد چوبه پختن . گناه داره برکت خدا است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۱۸ آبان ۱۴۰۱
نونواییا با اداره غله جفت شدن پدر مردمو دراوردن و نون نمیدن به مردمی که کلی تو صف وایستادن و میگن اینا مال اینترنتی هاست و گرونتر میفروشن به اینترنتیا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۱۸ آبان ۱۴۰۱
باسلام من خودم درصنف نانوایی فعلیت دارم طرح کاتخوانهای هوشمندتاکنون هیچ مشکلی را برطرف نکرده وهمچنان شاهد خروج آرد ا شبکه تولید هستیم موتاسفانه برخی ازنانوایان با تراکتشهای سوری ۱۵درصد طرح تشویقی را دریلفت میکنند درصورتی که هیچ پختی را ندلرند آقای هاشمی درست فرمودند تنهاراه حل یکسان سازی قیمت آرد است تا جلوی انحراف گرفته شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۱۸ آبان ۱۴۰۱
کارتخوان شدن نانوایی ها تا حدود زیادی جلوی قاچاق آرد رو گرفت ولی نانوایی ها بویژه سنگک و بربری با کم فروشی نان، ایجاد نارضایتی می کنند. اندازه نون سنگک ساده 3000 تومانی با نون لواش یه اندازه شده. چرا فروش کیلویی نون در تهران اجرایی نمی شه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۱۸ آبان ۱۴۰۱
عجب چقدر ساده کوته فکرید!!!!
طرف مغازه داره یا برای دام بخواهد چهار نفر میاره تو صف نانوایی هرکدام 20_30 تا نون میگیره میره از کجا میخواهید کنترل کنید که این نان به کجا و چه مصرفی رسیده!!!!!!؟ لابد برای تک تک آدما بازرس تعقیب گریز انجام میشه!!!!!؟؟
آخرین اخبار