کشت محصولات کم آب‌بر در ۳۶۰ هکتار از اراضی کشاورزی ملایر

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت: حدود ۳۶۰ هکتار از اراضی کشاورزی ملایر زیر کشت محصولات کم آب‌بر است.

یوسف کاکاوند حدود ۳۶۰ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان زیر کشت محصولات کم آب‌بر همچون زعفران، گل محمدی و گیاهان دارویی است که به دلیل کم‌آبی دشت ملایر، توسعه کشت این نوع از محصولات در دستور کار قرار گرفته است.

او گفت: از این میزان ۱۱۸ هکتار سطح زیر کشت زعفران، ۱۸۲ هگتار گل محمدی و ۵۶ هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر افزود: از ۱۱۸ هکتار سطح زیر کشت زعفران، ۱۱۳ هکتار آن بارور و پنج هکتار غیربارور است که در مجموع سالانه ۳۹۰ کیلوگرم زعفران از سطح مزارع این شهرستان برداشت می‌شود.

 او بیان کرد: از ۱۸۲ هکتار سطح زیر کشت گل محمدی، ۱۷۲ هکتار بارور و ۱۰ هکتار هنوز به مرحله گل‌دهی نرسیده است.

ملایر در تولید زعفران و گل محمدی رتبه نخست استان همدان را دارد

کاکاوند میزان برداشت سالانه گل محمدی در این شهرستان را ۳۰۴ تُن عنوان کرد و ادامه داد: ملایر از نظر تولید و سطح زیر کشت زعفران و گل محمدی رتبه نخست استان همدان را به خود اختصاص داده است.

او با بیان اینکه از سطح ۵۶ هکتار بارور گیاهان دارویی، سالانه ۲۸۵ تُن محصول برداشت می‌شود، گفت: الگوی کشت محصولات کم آب‌بر در دستور کار جهاد کشاورزی است و با توجه به بحران آبی، کشاورزان را باید به این سمت سوق دهیم.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر با اشاره به کاهش سطح زیر کشت محصولات پُر آب‌بر، اظهار داشت: محصولاتی همچون گیاهان علوفه‌ای، سبزی و صیفی، محصولات جالیزی، سیب‌زمینی و پیاز نسبت به سال زراعی جاری کاهش یافته و نهاده‌های خارج از سطح پیشنهادی به کشاورزان داده نمی‌شود.

کاکاوند یادآور شد: واحد مکانیزاسیون جهاد کشاورزی برای توسعه محصولات کم آب‌بر در سال زراعی جاری، ۳۲ دستگاه به منظور بازسازی ناوگان دیم و توسعه کشت محصولات در اراضی آیش و در راستای حفظ رطوبت حاصلخیزی خاک به کشاورزان تحویل داده شد.

او ادامه داد: علاوه بر این ۱۰ دستگاه نیز با سود تسهیلات چهار درصد در حال معرفی به بانک است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر کشت محصولاتی همچون هندوانه را ظلم بزرگ به آینده کشور و منابع آبی دانست و بیان کرد: صادرات محصولات جالیزی که صرفه اقتصادی ندارد، صادرات مجازی آب است و یک اقدام خطرناک را برای نسل آینده طراحی کرده‌ایم که باید تدبیر شود.

مساحت اراضی آبی شهرستان ملایر ۳۷ هزار و ۵۲۰ هکتار و مساحت اراضی باغی ۱۶ هزار و ۶۱۶ هکتار است که در مجموع کل اراضی کشاورزی آبی و دیم این شهرستان حدود ۶۰ هزار هکتار است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار