انتظار برای باز شدن گره‌های ترافیکی در بیرجند

شهروندان در بیرجند سال‌هاست ساعاتی از شبانه‌روز در برخی خیابان‌ها شاهد ترافیک شهری هستند و در برخی نقاط گره‌های ترافیکی ایجاد شده که باز شدن آن‌ها مستلزم داشتن طرح جامع است.

افزایش جمعیت مرکز استان و تعداد خودرو‌ها در سال‌های اخیر به ترافیک شهری دامن زده و به باور کارشناسان، اصلاح رفتار‌های ترافیکی و ایجاد زیرساخت‌های مناسب به‌ویژه بهسازی معابر از مهمترین نیاز‌ها برای حل مشکل ترافیک شهر بیرجند است.

خیابان طالقانی بیرجند یکی از نقاط دارای گره ترافیکی است که با توجه به تجمع مطب پزشکان، داروخانه‌ها، مراکز تشخیصی و درمانی در این خیابان و کم‌عرض بودن آن از عصر به بعد با ترافیک سنگین خودرو مواجه است و انتظار ۱۵ دقیقه‌ای پشت ترافیک خیابان طالقانی آن هم در شهری که نامش کلانشهر نیست، جای تامل دارد!

وضعیت خیابان‌های منتظری، معلم، ارتش، جمهوری یا سه راه اسدی به سمت بازار مرکزی نیز به همین شکل است و شهروندان هنگام عبور از این خیابان‌ها گاهی باید حداقل ۲ برابر وقت معمول برای طی کردن این مسافت را در نظر بگیرند.

این خیابان‌ها در هسته مرکزی شهر واقع شده‌اند و به خاطر ترافیک زیاد گاهی منجر به تردد سنگین در سایر معابر هم می‌شوند، چون برای تردد در هر نقطه از شهر باید از این خیابان‌ها عبور کرد، یکطرفه شدن بعضی معابر نیز مدت‌هاست مطرح بوده، اما به نتیجه قطعی نرسیده است.

فروزانفر عضو کمیسیون عمران شورای شهر بیرجند گفت: طرح جامع ترافیک شهر بیرجند ۱۵ مهر سال ۱۳۹۹ در شورای هماهنگی ترافیک استان مصوب و برای تصویب نهایی به وزارت کشور ارسال شد که با گذشت ۲ سال هنوز تعیین تکلیف نشده است.

وی بیان کرد: در این طرح جامع، همه راهکار‌های حل مشکل ترافیکی، یکطرفه شدن برخی خیابان‌ها، احداث تقاطع‌های غیرهمسطح و اصلاح هندسی بسیاری از معابر پیش‌بینی شده، اما چون مصوب نشده قابلیت اجرایی ندارد لذا در اغلب نقاط شهر دچار مشکل هستیم.

عضو کمیسیون عمران شورای شهر بیرجند افزود: خیابان‌های طالقانی، ارتش، چهارراه غفاری در جنوب شهر و سه راه اسدی یا برخی از مناطق مهرشهر در قسمت شمال بیرجند دچار مشکلات حاد ترافیکی هستند.

وی اظهار داشت: علاوه بر تقاطع‌های غیرهمسطح به دنبال تعریض خیابان ارتش هم هستیم که با توجه به همراهی ارتش باید راه و شهرسازی و معاونت عمرانی استانداری در این زمینه همکاری کنند.

فروزانفر با اشاره به اینکه در طرح جامع ترافیکی شهر بیرجند خط بی. آر. تی در محور شرقی - غربی دیده شده است گفت: این خط حمل و نقل سریع از دانشگاه بیرجند تا معصومیه طراحی شده که احداث آن نیازمند تعریض خیابان ارتش و یکطرفه شدن احتمالی خیابان طالقانی است.

وی گفت: احداث ورودی دوم مهرشهر اهمیت زیادی دارد، زیرا الان فقط یک ورودی در این منطقه داریم و اگر حادثه‌ای در آنجا رخ دهد که آن یک ورودی هم مسدود شود به بن‌بست می‌خوریم لذا ورودی دوم باید با کمک راه و شهرسازی ساخته شود.

نایب رئیس شورای شهر بیرجند ساخت حداقل هشت تقاطع غیرهمسطح در قالب طرح جامع ترافیک را برای شهر الزامی دانست و تصریح کرد: با توجه به بالا بودن هزینه‌ها و زمان‌بر بودن طرح انتظار می‌رود که دولت هم در ساخت برخی از این تقاطع‌ها با شهرداری همکاری کند.

این عضو شورای اسلامی شهر بیرجند با تاکید بر اینکه تا تصویب نهایی طرح جامع ترافیک هیچ کدام از پروژه‌ها ملاک اجرا نیست گفت: باید سریعتر این طرح تصویب شود تا براساس خط‌مشی آن بتوان مشکل ترافیک شهر را تدبیر کرد.

وی درباره راهکار‌های کوتاه‌مدت مدیریت ترافیک شهر اظهار داشت: امتداد سفیر امید به بلوار خلیج فارس می‌تواند در کاهش بار ترافیکی اثرگذار باشد، امتداد خیابان قرنی به خلیج فارس هم به‌خصوص در ورودی شهر بیرجند مفید فایده خواهد بود.

فروزانفر افزود: یکطرفه کردن برخی خیابان‌ها از جمله ۱۷ شهریور، طالقانی، منتظری و حکیم نزاری به عنوان راهکار‌های کوتاه‌مدت در دستور کار شورای شهر است، اما قطعی نیست.

وی گفت: ساخت پارکینگ برای خیابان طالقانی در اولویت شهرداری و شورای شهر است که علاوه بر ساخت پارکینگ طبقاتی هلال از نیاز‌های اساسی شهر به شمار می‌رود، اما هنوز در مرحله تملک اراضی هستیم.

طرح جامع ترافیک شهر بیرجند نیاز به بازنگری است

برای اطلاع از وضعیت طرح جامع ترافیک شهر بیرجند به سراغ مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان جنوبی رفتیم که وی از آخرین پیگیری‌ها برای تعیین تکلیف این طرح در وزارت کشور گفت.

احمد بندئی گفت: هفته پیش در وزارت کشور نشست مدیران بود و طرحی که مهر ۹۹ برای ترافیک شهر بیرجند تصویب و به تهران ارسال شد را دنبال کردیم و گویا در این مدت کسی از شهرداری سراغ آن را نگرفته است.

وی با تاکید بر اینکه بعد از گذشت ۲ سال اکنون این طرح نیاز به بازنگری دارد گفت: پیش‌بینی می‌شود با قول شهردار طی سه ماه آینده این طرح به‌روز رسانی و مجدد برای دفاع به تهران ارسال شود.

بندئی افزود: ممکن است در بررسی نهایی برخی از موارد حذف یا اضافه شود لذا اکنون نمی‌توان گفت که طرح جامع ترافیک شهر بیرجند چه برنامه‌هایی را به دنبال خواهد داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار