مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: باغداران سم پاشی باغ‌های هسته دار را به منظور پیشگیری از خسارت آفت‌ها در فصل بهار جدی بگیرند.

کیانوش حق نما گفت: هرس شاخه‌های خشک، آلوده و امحای بقایای آن‌ها در باغ‌های هسته دار و دانه دار و سپس سمپاشی اقدام مناسبی برای پیشگیری از وارد شدن خسارت به این باغ‌ها در فصل بهار است.

او افزود: ترکیبات مسی با دز توصیه شده از طرف کارشناسان بهترین گزینه برای سمپاشی پاییزه است.

او گفت: با توجه به نوع عوامل خسارت زا در باغ، نوع سم هم میتواند تغییر پیدا کند.

حق نما ادامه داد: مصرف ترکیبات تثبیت کننده و افزایش دهنده تاثیر سموم (به جزء روغن وُلکْ) همراه با سموم مسی برای افزایش میزان کنترل عوامل خسارتزای گیاهی توصیه می‌شود.

او ادامه داد: انجام عملیات سمپاشی باید با سمپاش‌های مناسب باغی انجام و میزان محلول سم هم متناسب با سن درخت تعیین شود.


حق نما ادامه داد: میزان آب مصرف شده با در نظر گرفتن سن درختان باید به اندازه کافی باشد، بطوریکه پوشش کاملی ازمحلول سمی روی درختان اسپری شود.

او ادامه داد: کنترل علف‌های هرز کف و حاشیه باغ به روش‌های زراعی و درصورت انتخاب روش شیمیایی با بکارگیری نازل‌های حفاظ دار برای جلوگیری از بادبردگی و آلوده شدن درختان انجام شود.

حق نما گفت: توصیه می‌شود باغداران برای عملکرد بهتر در این زمینه به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و کلینیک‌های گیاهپزشکی مراجعه و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند.


استان گلستان ۳۲ هزار هکتار اراضی باغی دارد.

سیب، گلابی و به در گروه میوه‌های دانه دار و زردآلو، هلو، شلیل، آلو، گوجه، گیلاس و آلبالو در گروه میوه‌های هسته دار قرار می‌گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.