ظاهری گفت: "ایران" یوزپلنگ مرکز تحقیقات پارک ملی توران شهرستان شاهرود و مادر پیروز، دی یا بهمن ماه امسال آماده باروری دوباره می‌شود.

ظاهری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: "ایران" یوزپلنگ مرکز تحقیقات پارک ملی توران شهرستان شاهرود و مادر پیروز، دی یا بهمن ماه امسال پس از یک زایمان سزارین موفق، آماده باروری دوباره می‌شود. ایجاد درمانگاه و اتاق معاینه و تامین تجهیزات برای انجام فرآیند موفق تولیدمثل ایران در پارک ملی توران در شهرستان شاهرود استان سمنان در دست پیگیری است.

وی ادامه داد: یوزپلنگ ماده "ایران" پس از گذشت سه ماه (۲ دوره فعلی) دوباره می‌تواند وارد مرحله آمیزش و لقاح برای باروری شود و دی و بهمن امسال آمادگی دوباره برای باروری را به دست می‌آورد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان اظهار داشت: تکثیر یوزپلنگ در اسارت نخستین تجربه در کشور است که تمام اقدامات به دست توانمند متخصصان ایرانی انجام شد و اکنون باروری دوباره ایران نیز با کمک متخصصان داخلی و همکاری دانشکده دامپزشکی دانشگاه سمنان در دست پیگیری و اقدام است.

ظاهری گفت: این استان به دلیل تنوع در گونه‌های حیات وحش به ویژه گونه پستانداران با اختلاف زیاد با دیگر استان‌ها، پایتخت تنوع گونه پستانداران در کشور شناخته می‌شود.

وی اضافه کرد: سمنان تنها استان در کشور است که سه اقلیم خشک، مدیترانه‌ای و قاره‌ای را در خود جای داده و برخورداری از این تنوع اقلیمی موجب شده تا تنوع حیات وحش در استان سمنان بی نظیر باشد.

وی با اشاره به زادگاه یوزپلنگ آسیایی در استان سمنان، اظهار داشت: زادآوری یوزپلنگ در استان سمنان از شاخصه‌های انتخاب استان سمنان به عنوان پایتخت گونه پستانداران حیات وحش است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان بیان کرد: پارک ملی کویر و پارک ملی توران در استان سمنان در گذشته زادگاه یوزپلنگ بودند، اما اکنون توران گزارش زادآوری یوزپلنگ دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۰ ۱۷ آبان ۱۴۰۱
ای بابا !!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۹ ۱۷ آبان ۱۴۰۱
تورا خدا این دفع حواستون باشه اشتباه قبلی را دوباره تکرار نکنید برای یوز پلنگ تمام تلاش تان را بکنید بچه هاش تلف نشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۱۶ آبان ۱۴۰۱
ایندفعه نباید زحمتا رو به باد بدن