فرشته مهدوی شریفه، مسئول مددکاری مجتمع دارویی و درمانی هلال ایران میگوید: «واحد مددکاری مجتمع دارویی و درمانی هلال ایران از زمان راهاندازی این مجتمع به بیماران نیازمند خدماترسانی میکند و اتباع نیازمند هم در صورت مراجعه و شناسایی، از حمایتهای خیران و همچنین مددکاری مجتمع بهرهمند میشوند.»
نداشتن مدارک هویتی و مدارک شناسایی معتبر، باعث شده تا بسیاری از اتباع امکان استفاده از خدمات درمانی را نداشته باشند و به دلیل بالا بودن هزینههای بخش خصوصی، عملا از چرخه درمان خارج شوند و بیماری خود را پیگیری نکنند، اما بخش مددکاری مجتمع دارویی درمانی هلال ایران این افراد را به خیران معرفی کرده و همچنین با کاستن از برخی هزینهها، استفاده آنها از خدمات دارویی درمانی را ممکن میکند.
مهدوی میگوید: «ما بخش بستری برای نگهداری شبانهروزی از بیماران نداریم، اما بیماران نیازمند، این خدمات را به صورت غیرمستقیم از ما دریافت میکنند. ما این کار را با هماهنگی با سایر بیمارستانها انجام میدهیم و بیمار به اعتبار معرفی و ارجاع از مجتمع دارویی و درمانی، پذیرش و بستری میشود.»
مهدوی میگوید: «با مراجعه هر بیمار به مددکاری، وضعیت معیشت، تحصیل، سلامت خانواده و … مورد ارزیابی قرار میگیرد. [آنان] زیر چتر حمایتی خیران قرار گرفتهاند. وضعیت تحصیل و حتی کمک به تهیه مدارک هویتی را هم داوطلبان برعهده گرفته اند. این مسأله در بین اتباع بسیار شایعتر است.»
شاهرخ رامین، رئیس مجتمع دارویی و درمانی هلال ایران میگوید: «بر اساس اعلام واحد مددکاری این مجتمع در ۶ ماهه نخست امسال ۵۰۲ نفر از اتباع افغانستانی از خدمات حمایتی برای بخشودگی تمامی یا بخشی از هزینههای درمانی خود استفاده کردهاند.»
رامین میگوید: «از آنجا که جمعیت هلالاحمر جمهوری اسلامی ایران عضوی از نهضت جهانی صلیبسرخ و هلالاحمر است؛ بر مبنای اصول بیطرفی، بیغرضی و جهانشمولی این نهضت، پذیرش اتباع خارجی برای دریافت خدمات درمانی از سرپایی تا بستری انجام میشود و افراد بسیار نیازمند میتوانند علاوه بر استفاده از خدمات درمانی از حمایتهای واحد مددکاری این مجتمع بهرهمند شوند.»
اتباع مثل سایر مراجعان از تمام انواع خدمات درمانی مجتمع دارویی و درمانی هلال ایران استفاده میکنند.