معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: طرح «فراز انگور» در تاکستان‌های استان سمنان در حال اجرا است.

رضایی گفت: با توجه به اقلیم مناسب استان سمنان برای پرورش تاکستان، انگور یکی از مهم‌ترین محصولات باغی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان تصریح کرد: کشت انگور سابقه طولانی داشته و توسعه و تولید انگور با هدف مصرف تازه‌خوری و خشکبار است.

رضایی افزود: استفاده از سیستم‌های تربیت انگور و داربستی کردن باغ‌های انگور روزبه‌روز در حال توسعه و پیشرفت بوده و یکی از اهداف استفاده از سیستم‌های تربیت در تاکستان‌ها دستیابی به مدیریت تاج بوته و تعادل در رشد شاخساره به‌منظور تسهیل در ایجاد و تشکیل مواد فتوسنتزی به کمک نفوذ نور بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل و مشکلات این طرح، هزینه بالای اجرای آن است و هزینه هر هکتار و تبدیل باغات انگور سنتی (پاچراغی) به داربستی به ۲ هزار و ۳۰۰ میلیون ریال اعتبار نیاز دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان به برخی از مزایای سیستم داربستی اشاره کرد و گفت: رشد یکنواخت و منظم تاک‌ها با استفاده از نور مستقیم خورشید، شیوع کمتر و کنترل بهتر آفات و بیماری‌ها به دلیل نفوذ نور بیشتر به داخل تاج درختان و تهویه بهتر و امکان مکانیزه کردن و تسهیل در عملیات داشت و برداشت برخی از مزایای اجرای طرح فراز انگور است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.