روابط عمومی و امور بینالملل منطقه آزاد چابهار؛ محمد هدایی معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد چابهارگفت:میزان ترانزیت سالانه کالا از چابهار به مقصد سرزمین اصلی(داخل کشور) حدود ۳.۵ میلیون تن و به خارج از کشور حدود ۲۰۰ هزار تن است که با تکمیل زیرساختها امکان افزایش این میزان به ۸.۵ میلیون تن طی ۲ سال و افزایش آن تا ۲۰ میلیون تن نیز قابل پیشبینی است.
هدایی با تاکید بر اینکه توسعه علم و فن آوری و دسترسی آسان به مبانی دانش به واسطه توسعه علوم دیجیتال سبب شده تا هر روز شاهد بهبود کیفیت کالاها و خدمات و کاهش هزینههای تولید و افزایش بهره وری باشیم.
وی بیان کرد: با توجه به فزونی و رقابت اصلی در عرصه اقتصاد که تاثیر کمتری از توسعه و پیشرفت دانش میگیرد، حوزه حمل ونقل و ترانزیت دارای اهمیت ویژهای است.
معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به اهمیت ترانزیت کالا و استفاده از ظرفیت تاریخی جاده ابریشم از برنامههای این منطقه آزاد برای افزایش ترانزیت کالا در حوزه حمل و نقل به عنوان کریدور شرق به غرب خبر داد.
وی با بیان اینکه در قرون گذشته و پیش از کشف نفت اقتصاد ایران زمین برمبنای ترانزیت کالا و حمل ونقل بین شرق و غرب استوار بوده و گواه آن نیز جاده ابریشم است، اظهارداشت: هماینک با توسعه بنادر شهید بهشتی و کلانتری در محدوده منطقه آزاد چابهار به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی کشور اولین حلقه ترانزیت کالا از مسیر کریدور شرق به غرب آماده خدمت رسانی است.
هدایی افزود: اتصال راه آهن سراسری به چابهار نیز به جدیت در حال پیگیری است و امیدوارم در نیمه اول سال ١۴٠٢ امکان بهره برداری از راه آهن فراهم شود.
وی ادامه داد: بهبود کیفیت راه های زمینی منتهی به منطقه آزاد چابهار نیز بعنوان یکی دیگر از زیرساخت های مورد نیاز جهت توسعه ترانزیت مورد پیگیری است و برنامههایی در این خصوص تدوین و بخش اول آن در حال اجراست.
معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به سهم اشتغال و درآمد بومیان مناطق مسیر ترانزیت، تصریح کرد: بر اساس آمارهای معتبر به ازای هر میلیون تن ترانزیت کالا بین ۱۰ تا ۱۵ هزار فرصت شغلی مستقیم ایجاد میشود.
وی تصریح کرد: منطقه آزاد چابهار به عنوان درگاه ورودی ترانزیت کالا تاثیر شایستهای در معیشت و توسعه اقتصادی مردم منطقه خواهد داشت که با مشارکت بیشتر بخش خصوصی در فرآیند ترانزیت کالا سهم در آمدی آنان نیز افزایش خواهد یافت.
هدایی شرایط واردات کالا به منطقه آزاد چابهار را تابع قوانین و مقررات مناطق آزاد عنوان کرد و افزود: با توجه به این موضوع ورود تمامی کالاهای مجاز از طریق این منطقه امکانپذیر است.
وی با بیان اینکه متاسفانه فاصله شاخصها و زیر ساختهای ترانزیتی در سیستان و بلوچستان با میانگین کشوری نیز بسیار معنادار است گفت: کاهش این فاصله نیازمند سرمایهگذاری بالایی هست که از طریق سازمان منطقه آزاد چابهار و استاندار برای تخصیص بودجه مناسب از محل بودجه عمومی کشور در حال پیگیری است.
به گزارش ایرنا اصطلاح سرزمین اصلی در مناطق آزاد یعنی هر چیزی که از محدود منطقه آزاد خارج شود را میگویند به سرزمین اصلی ترانزیت شد.
شهرستان چابهار با ۱۱۵ کیلومتر مرز دریایی (۱۴۵ کیلومتر نوار ساحلی) در مجاورت دریای عمان در نزدیکترین فاصله با آبهای آزاد جهان یعنی اقیانوس هند قرار گرفته و تنها بندر اقیانوسی ایران محسوب میشود. موقعیت این بندر، همچنین وجود آبهای عمیق و بریدگیهای طبیعی، فضای مناسبی را برای اسکلههای با عمق زیاد و مختصات لنگرگاهی مطلوب جهت پهلوگیری کشتیهای عظیم اقیانوس پیما فراهم ساخته بهطوری که این بندر قابلیت تبدیل شدن به هاب منطقه را دارد.