نشست مشورتی برای چگونگی ایجاد دبیرخانه دائمی و برگزاری اولین همایش دانش سنتی محیط‌زیست با حضور معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست و جمعی از مسئولین، فرهیختگان علمی، اساتید، دانشگاهیان و نمایندگان دستگاه‌های مرتبط در شهرکرد برگزار شد.

به نقل از اداره روابط‌عمومی و امور رسانه حفاظت محیط‌زیست چهارمحال‌وبختیاری، نورالله مرادی معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست که به صورت ویدئو کنفرانس در جلسه حضور داشت گفت: با توجه به ضرورت تبیین مفهومی دانش سنتی محیط‌زیست، مؤلفه‌ها و چارچوب نظری آن و شناسایی ظرفیت‌های انسانی و مصادیق موجود دانش سنتی محیط‌زیست در کشور، برنامه‌ای برای مستندسازی، حفاظت و ترویج این علم در حوزه محیط زیست کشور تدوین شده است.

وی تشکیل دبیرخانه دائمی و آغاز فعالیت نظام‌مند برای شناسایی این دانش را گامی در راه حفظ دانش سنتی، بومی و محلی در حفظ محیط زیست دانست.

سعید یوسف‌پور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان نیز در این نشست گفت: در دنیای امروز پیشرفت علم و تکنولوژی بیشترین آسیب و تخریب را به محیط زیست وارد کرده است و نیازمند یک تغییر شیوه و بازنگری در نحوه برخورد با آن هستیم.

وی افزود: گذشتگان ما هزاران سال خودشان را با محیط وفق داده و رویکرد آن‌ها به صورتی بوده که کمترین آسیب را به محیط‌زیست‌شان وارد کنند.

یوسف‌پور بر ضرورت مستندسازی دانش بومی در حوزه محیط‌زیست تأکید و از انتخاب این استان پیشرو در حوزه دانش سنتی، به عنوان دبیرخانه دایمی قدردانی کرد.

در این نشست اساتید، دانشگاهیان و نمایندگان دستگاه‌ها پس از بیان دیدگاه‌ها، پیشنهاد‌های خود برای پیش‌برد این برنامه را ارائه دادند و پرسش و پاسخ بین اعضاء صورت گرفت.

به کارگیری برخی از فناوری‌ها، معضلاتی را در محیط‌زیست ایجاد کرده و موجب دغدغه فکری اندیشمندان و تصمیم‌سازان توسعه شده‌است. یکی از گزینه‌های مورد نظر در پاسخگویی به برخی از این دغدغه‌ها، رجوع به دانش تجربی گذشتگان است.

بهره‌گیری از"خرد تجربی انباشته و تاریخی" بهره‌برداران محلی، که اصطلاحا دانش بومی نام گرفته است، کمک می‌کند که در فرایند تعیین نیاز و طراحی فناوری‌های متناسب با محیط، دستیابی به توسعه متوازن و پایدار فراهم شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار