معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: سبوس گیری آرد برای پخت انواع آرد در استان باید براساس استاندارد‌ها باشد.

اشرفی در کارگروه آرد و نان خراسان جنوبی در خصوص درصد سبوس گیری آرد تولیدی از کارخانجات آرد برای انواع نان گفت: استاندارد سبوس گیری برای نان تافتون و لواش ۱۱ تا ۱۸.۵ درصد و برای آرد سنگک نیز ۶ تا ۱۱.۵ درصد است.

او افزود: باید درصد سبوس گیری براساس استاندارد‌ها انجام شود چرا که کم شدن میزان سبوس، ارزش غذایی نان را پایین می‌آورد.

اشرفی بیان کرد: کارخانجات آرد و نان استاندارد‌ها را در سبوس‌گیری آرد مدنظر قرار دهند و نظارت‌ها هم از سوی مجموعه‌های نظارتی و بهداشتی انجام شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی در خصوص موضوع افزودن روغن و سبزی و کنجد به نان هم گفت: افزودنی‌ها تنها برای نان تافتون مجاز است.

به گفته او نرخ نهایی قمیت نان با مواد افزودنی و هزینه حمل آرد با لحاظ فاصله کارخانه تا شهرستان‌های محل توزیع در جلسه بعدی با ارائه نظرات کارشناسی تعیین تکلیف خواهد شد.

اشرفی تصریح کرد: برای نانوایی‌هایی که استاندارد‌ها را رعایت و نان باکیفیت پخت می‌کنند، ابزار تشویقی در نظر گرفته شده و سهمیه آرد آن‌ها افزایش خواهد یافت و در مقابل برای نانوایی‌هایی که استاندارد‌ها و ضوابط را رعایت نکنند نیز ابزار تنبیهی در نظر گرفته شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: براساس ابلاغ نامه دفتر حراست مرکزی شرکت بازرگانی دولتی ایران، الصاق برچسب بر روی کیسه‌های‌های آرد مبنی بر فروش آزاد ممنوع است.

او گفت: در کارگروه پایش آرد و نان سامانه پیامکی داریم که تخلفات را اطلاع‌رسانی می‌کند که قرار شد برای این منظور از سامانه جهاد کشاورزی استان نیز استفاده شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.