ورزش باستانی یکی از شاخص‌ترین ورزش‌هایی است که با مرام و نام امیرالمومنین (ع) گره خورده است و با مدد گرفتن از مولای متفیان عجین شده است.

معمولا فضای ورزش باستانی از یک قداست مذهبی و معنوی برخوردار است، به طور مثال سردم حتما باید رو به قبله باشند، زمین گود تقریبا ۸۰ سانت پایین‌تر از سطح است و این به معنای افتادگی و فروتنی است، اما سردم که خاصیت منبر را دارد در یک نقطه‌بالا قرار می‌گیرد.

گرز را به صورت میل، کمان را به صورت کباده و شمشیر را به صورت تحته شنا وسپر را به صورت سنگ در آوردند ودر بیقوله‌ها و سرداب‌ها و جا‌هایی که جاسوس‌های اموی متوجه آن‌ها نشوند مشغول به تمرین شدند و اگر هم از طرف امویان غافلگیر می‌شدند می‌گفتند که ما در حال تزکیه نفس هستیم و در حال تمرین جسم و روح هستند.

در همه زورخانه‌ها بلا استثنا تمثال یا نام مولا علی (ع) زینت سردم است. از ابتدای ورزش تا انتهای آن مرتبا نام علی ابن ابیطالب و ذکر ائمه اطهار بر زبان هاست.

شیرینی این ورزش صلوات است و بهترین امتیازی که می‌توان به شخصی در این ورزش داد مدال و جایزه نیست بلکه ذکر صلوات بر محمد و آل محمد است.

آقای مهدیان رئیس هیئت ورزش زورخانه‌ای در چهارمحال و بختیاری گفت: بیش از یک هزار و ۴۰۰ ورزشکار که در این گود مقدس به انجام فعالیت‌های پهلوانی می‌پردازند.


بیشتر بخوانید


۹۹ درصد ورزش پهلوانی داشتن اخلاق، احترام به بزرگتر و پیشکسوتان، دستگیری از بینوایان و یاری ستم‌دیدگان است و یک درصد آن هنر ورزش پهلوانی است.

۱۳ زورخانه فعال و هفت سالن ورزشی واقع در شهر‌های پردنجان، شلمزار، گهرو، فرادنبه، نافچ و شیخ شبان مشغول فعالیت هستند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار