عبدالله توکلی لاهیجانی گفت: نقشه راه مشترکی با وزارت اقتصاد در خصوص اینکه خودروسازی که واگذار میشود از منظر تولید بالندهتر و گامهایی که برداشته میشود منجر به افزایش تولید (و پلتفرم) بومی شود تنظیم شده و اکنون مراحل اجرایی آن در حال انجام است.
به گفته او، چند مسیر مختلف در خصوص جبران زیان انباشته خودوسازان در نظر گرفته شده است؛ نکته اول این است که چگونه میتوان با افزایش تولید میزان هزینههای سربار را کاهش داد، نکته دیگر در اصلاح رابطه خودروسازان با زنجیره تامین است، اینکه زنجیره تامین با حجم اقتصادی تولید کند و کاهش قیمتی از طریق همکاری سازندگان با خودروسازان شکل گیرد و کاهش هزینه صورت گیرد.
توکلی لاهیجانی افزود: نکته دیگر در اصلاح سبد محصولی خودروسازان است؛ یعنی خودروسازان محصولی را وارد بازار کنند تا بتوانند بر اساس راهکار مهندسی کاهش هزینه داشته باشند که منجر به کاهش زیان عملیاتی خودروسازان شود، اکنون در یکی از خودروسازان کاهش زیان عملیاتی از ابتدای سال تاکنون داشتهایم.
مدیر کل دفتر صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: زیان انباشته خودروسازان یک شبه اتفاق نیفتاده است از این رو باید در یک مسیر با مجموعهای از راهکارها به کاهش زیان در خودروسازان برسیم؛ یک ماه برنامه تحولی در سه گام طراحی کردیم که تخصیص به جریان تولید داشت، در چند سال گذشته با عارضه تولید خودرو ناقص مواجه بودیم که در ۷ ماه امسال تولید خودرو ناقص متوقف و خودرو کامل تولید شد، اکنون در حوزه خودروهای تجاری افزایش ۱۸۷ درصدی داشتهایم.
وی گفت: در گام دوم، به اصلاح بن سازههای جدید برای توسعه محصولات با کیفیت متمرکز شدهایم و بن سازههای مشترک و هم افزایی خودروسازان نقش کلیدی دارند.
مدیریت رو به مردم بدین و تو تصمیمات دخالت نکنید
روزگاری ما پیکان داشتیم ،
سال ۱۳۸۰ پراید داشتیم ،
وقتی سوار می شدی اتومات حرکات نمایشی انجام می داد ،
بعد ها فهمیدیم نام فرمانش هیدرولیک است ،
بعد وقتی دوباره سوار پیکان می شدی ،
ناز می کرد و باید پیاده می شدی هل می دادی ،
فهمیدیم هیدرولیک یعنی نرم ،
پیمان اشراقی.