شرکت تویوتا موتوراخیرا ۲۵ درصد کاهش سود سهماهه را گزارش داده و هدف تولید سالانه خود را کاهش داده است. این در حالی است که این شرکت ژاپنی با افزایش هزینههای مواد و کمبود مداوم نیمهرساناها دست و پنجه نرم میکند.
همچنین بزرگترین خودروساز جهان از نظر میزان فروش، هشدار داد که پس از ثبت چهارمین کاهش سود سه ماهه متوالی، پیش بینی آینده دشوار است و بر قدرت مشکلات تجاری که با آن مواجه است تأکید کرد.
در طول همهگیری ویروس کرونا، تویوتا در مدیریت زنجیرههای تامین بهتر از بسیاری از خودروسازان عمل کرد، اما امسال قربانی کمبود طولانیمدت تراشه شد و چندین بار اهداف تولید ماهانه را کاهش داد.
ماساهیرو یاماموتو، مدیر ارشد حسابداری تویوتا به تحلیلگران گفت: محیط کسب و کار مانند تغییرات سریع نرخ ارز، افزایش نرخ بهره، افزایش قیمت مواد و موارد دیگر به طور چشمگیری در حال تغییر است.
سود عملیاتی برای سه ماه منتهی به سپتامبر به ۵۶۲.۷ میلیارد ین معادل ۳.۷۹ میلیارد دلار کاهش یافت که بسیار کمتر از میانگین برآورد ۷۷۲.۲ میلیارد ینی بود که با نظرسنجی از ۱۲ تحلیلگر به دست آمده بود. یک سال قبل فروش تویوتا ۷۴۹.۹ میلیارد ین سود را نشان میداد.
تویوتا گفت که اکنون انتظار دارد در سال مالی جاری ۹.۲ میلیون دستگاه خودرو تولید کند که کمتر از ۹.۷ میلیون دستگاه پیش بینی شده قبلی است، اما همچنان نسبت به تولید سال مالی گذشته که ۸.۶ میلیون دستگاه بود جلوتر است.
رویترز ماه گذشته گزارش داد که تویوتا به چندین تامین کننده گفته است که هدف جهانی را برای سال تجاری جاری ۹.۵ میلیون خودرو تعیین کرده است و متذکر شد که نسبت به به عرضه فولاد، این پیش بینی ممکن است کاهش یابد. در این شرایط سهام تویوتا بیش از ۲ درصد کاهش یافت.
مدیر اجرایی خرید تویوتا به تحلیلگران گفت که کمبود تراشههای خودرو در جهان به دلیل سرعت آهسته عرضه همچنان ادامه دارد، زیرا سازندگان تراشه با بلایای طبیعی و قرنطینههای مرتبط با ویروس کرونا مبارزه میکنند.
تویوتا هفته گذشته اعلام کرد که تولید جهانی آن در سه ماهه منتهی به سپتامبر ۳۰ درصد افزایش یافته است، اما هشدار داد که کمبود نیمه هادیها و سایر قطعات در ماههای آینده تولید را محدود خواهد کرد. همچنین ماه گذشته هشدار داد که بعید است به هدف تولید ۹.۷ میلیون خودرو در سال مالی جاری دست یابد و دلیل آن را کمبود تراشه عنوان کرد.