هرجمعه که می‌آید، سجاده اش را همچون شال زیبای بلوچی‌اش بر دوش می‌اندازد و به سمت مصلی حرکت می‌کند.

اگر سواره است، ظرفیت خودروی خود را از سایر برادران دینی خود پُر می‌کند و اگر پیاده است، با یکی از همین خودرو‌هایی که به صورت صلواتی به سمت مصلی می‌روند، خود را به نماز می‌رساند.

کار امروز و دیروزشان نیست؛ اقدامی ارزشمند که نسل به نسل به آن‌ها رسیده و حالا دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی ایران دست روی آن گذاشته و می‌خواهند تنور ناآرامی‌های اخیر در کشور را با تفرقه و برهم زدن وحدت مثال‌زدنی مردم استان سیستان و بلوچستان داغ نگه دارند.

دعوت به آرامش

روز جمعه ششم آبان نیز، علیرغم اینکه رسانه‌های معاند از روز‌ها قبل در پی فضاسازی برای به آشوب کشیدن و ناامنی در مرکز استان بودند، خطیب نماز جمعه مسجد مکی زاهدان در سخنانی تلاش برای حفظ آرامش مردم پس از نماز کرد.

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی در بخشی از خطبه‌هایش گفت: نباید در اعتراضات تخریبی صورت گیرد چرا که شریعت اسلام تخریب اموال عمومی را اجازه نمی‌دهد و هر فرد، چه مسلمان و یا غیرمسلمان، باید وجدان داشته باشد و متوجه باشد که به اموال بیت المال خسارتی نزند و اعتراضی هم اگر هست، باید مسالمت آمیز باشد. 

اما دشمن دست بردار نیست!

نمازگزاران پس از نماز، به توصیه‌  امام جماعتشان مصلی را ترک کردند، اما در این میان عده‌ای قلیل سعی داشتند با سردادن شعار‌های ساختارشکنانه و پرتاب سنگ به سمت ماموران، فضای آرام شهر را بر هم زنند.

باز هم تعدادی مزدور و فریب‌خورده‌ تبلیغاتِ با برنامه‌ دشمن، دست به کار شدند و خساراتی به برخی اماکن تجاری مردم و بیت المال زدند و پا را فراتر گذاشته و اسلحه به دست، به جان مردم و ماموران افتادند.

حضور مقتدرانه نیرو‌های امنیتی

نیرو‌های امنیتی برای حفظ جان و مال مردم بلافاصله وارد عمل می‌شوند و عموم مردم را که در مسیر منزل هستند، همراهی و مشایعت می‌کنند و تعدادی از ساختارشکنان مسلح که تهدیدی جدی برای جان مردم بی‌گناه هستند را دستگیر می‌کنند.

دشمن که مدتهاست اقدام خبیثانه‌ کشته‌سازی در تجمعات را دنبال می‌کند، این بار نیز دست پلیدش را به خون آغشته می‌کند و در این بین، یک نفر کشته شد و ۱۴ نفر از مردم و ماموران امنیتی مجروح شدند.

مجروحان بلافاصله توسط آمبولانس‌ها به مراکز درمانی منتقل شدند و کار درمان با تمام توان آغاز شد.

یکی از ماموران امنیتی که از ناحیه‌ پا مجروح شده است، می‌گوید: در تلاش بودیم که نمازگزاران هرچه سریعتر به خانه‌هایشان برگردند تا خطری آن‌ها را تهدید نکند که افرادی با سلاح گرم به سمت ما تیراندازی کردند و تیر به من اصابت کرد.

یکی دیگر از ماموران امنیتی که گلوله به دستش برخورد کرده، آرام و قرار ندارد؛ نه برای درد اصابت گلوله، بلکه مقتدرانه می‌گوید: برای مردممان جان می‌دهیم؛ شیعه و سنی هم فرقی نمی‌کند؛ افتخار ما این است که در استان سیستان و بلوچستان، مردم از هر مذهبی کنار هم و با هم باشند.

بلوچ، شرور نیست!

حفظ جان و امنیت مردم، خط قرمز نظام

سردار طاهری فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان می‌گوید: با توجه به اینکه علمای استان، ریش سفیدان و متنفذین منطقه بار‌ها و بار‌ها از مردم دعوت به آرامش کرده‌اند و تخریب اموال عمومی را خلاف شریعت اسلام اعلام کرده‌اند، حجت برای کسانی که قصد تخریب اموال مردم و تهدیدی برای برهم زدن امنیت باشند، تمام است و از این به بعد هیچگونه مماشاتی با این گونه افراد نمی‌شود.

وی همچنین از دستگیری ۵ نفر از لیدر‌های اغتشاشگر و برهم زنندگان امنیت شهر خبر داد و گفت: دشمن بداند که امنیت منطقه و حفظ جان و مال و ناموس مردم، خط قرمز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

یکی از دستگیرشدگان مسلح که به گفته ماموران، عامدانه به سمت مردم و ماموران امنیتی تیراندازی می‌کرد، ابراز پشیمانی می‌کند و می‌گوید: فریب افرادی را خورده که او را ترغیب به آشوب کردند.

برهم‌زنندگان امنیت چه کسانی هستند؟

دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی و برخی مزدوران و منافقان داخلی که تیرشان برای خدشه‌دار کردن حجاب و همچنین اقدامات تجزیه‌طلبانه در این خطه به سنگ خورده و نتوانسته‌اند جمعیت قابل توجهی را در استان سیستان و بلوچستان به عنوان معترض وارد میدان کنند، از حضور پررنگ و ارزشمند مردم در نماز جمعه در چند هفته اخیر سوءاستفاده کرده و دست به دامان رسانه‌های مختلف شده تا آن را به عنوان اعتراضات مردمی نمایش دهند.

آنچه مسلم است قوم بلوچ به عنوان قومی اصیل و ریشه‌دار، از همان ابتدا پای انقلاب اسلامی و آرمان‌های آن ایستاده اند؛ آن‌ها نه تنها در حفظ تمامیت ارضی شرق کشور حضوری فعال دارند بلکه جوانانشان در زمان جنگ تحمیلی در مرز‌های غربی حاضر شدند و همین افتخار بس که کم سن و سالترین شهید کشور در جبهه‌های حق علیه باطل یعنی «سبیل اخلاقی» با ۱۱ سال سن، از قوم بلوچ است.

عشق به رهبری واحد

امروز نیز مردم بلوچ طرفدار انقلاب و رهبر زمانه‌ خودشان هستند. پیرمرد بلوچ که خود را به مراسم تشییع پیکر مطهر یکی از شهدای حوادث اخیر رسانده است، خط بطلانی بر ادعا‌های واهی منتشرشده در فضای مجازی می‌کشد و می‌گوید: تجاوز به آرمان‌های انقلاب و توهین به رهبری خط قرمز ماست؛ ما رهبرمان را دوست داریم و از او پیروی می‌کنیم و جانمان را فدای او می‌کنیم.

این عشق و علاقه، یک طرفه نیست؛ مقام معظم رهبری هم خوب این قوم را می‌شناسد؛ مدت‌ها پیش از انقلاب اسلامی – تبعید مقام معظم رهبری توسط رژیم پهلوی به شهرستان ایرانشهر - با آن‌ها زندگی کرده است؛ ایشان در سخنرانی اخیر درخصوص اغتشاشات ایجاد شده در کشور گفتند: «من در میان قوم بلوچ زندگی کرده ام و آن‌ها عمیقاً به جمهوری اسلامی وفادار هستند.»

نقش منادیان وحدت چیست؟

حالا، اگر اوایل پیروزی انقلاب اسلامی مولوی عبدالعزیز و سایر علما حضوری فعال در صحنه داشتند و زیر پرچم ایران اسلامی و یک رهبری واحد با پیروی از بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره)، هوشمندانه تمامی دسیسه‌های آن زمان را خنثی کردند، امروز هم علما نقشی محوری برای گردهمایی مردم و حفظ آن در منطقه دارند؛ چرا که دشمنان و منافقان دلسوز قوم بلوچ و سایر اقوام متنوع ایران اسلامی نیستند؛ و هرگونه افراط و تفریطی از سوی هرکس که باشد، فرصتی برای ایجاد تفرقه توسط دشمن مهیا می‌شود و دودش به چشم خود مردم می‌رود و باز هم عقب ماندگی‌ها را در پی خواهد داشت.

گزارش از منصور سپهری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار