زئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین از افزایش بیش از ۵۰درصدی مراجعات بیماران آنفلوانزا در استان خبر داد .

دکتر عبدالله دیدبان زئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در جلسه ستاد کرونا گفت: میزان مراجعات بیماران تنفسی عفونی به اورژانس‌ها در شهریور ماه امسال ۷ هزار و ۴۵ نفر بوده که این آمار در مهر ماه به ۱۱ هزار و ۲۱۶ نفر رسیده است و حاکی از افزایش بیش از ۵۰ درصدی موارد مراجعات دارد.

وی افزود: آمار مراجعان سرپایی به مرکز درمانی قدس قزوین با توجه به اینکه بیشتر مبتلایان را کودکان تشکیل می‌دهند در شهریور ماه ۶ هزار و ۷۲۱ نفر بوده که در مهر ماه به ۹ هزار و ۱۶۵ نفر رسیده است.

دیدبان عنوان کرد: هم اکنون ۱۲۵ بیمار در کل مراکز درمانی استان قزوین بستری هستند که از این تعداد ۵۰ نفر در بیمارستان قدس بستری شدند و نشان می‌دهد که کودکان از عوامل انتشار بیماری آنفلوانزا در جامعه بوده و بیشترین مبتلایان را هم تشکیل می‌دهند.

وی تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنیم برای قطع زنجیره انتقال ویروس آنفلوانزا در اجتماع، مدارس ابتدایی و مهد‌های کودک سه روز باقیمانده هفته جاری به صورت موقت تعطیل شود تا میزان شیوع بیماری و تعداد مبتلایان کاهش پیدا کند.

این مسئول خاطرنشان کرد: در بیماری‌های ویروسی تجویز آنتی بیوتیک هیچ تاثیری در بهبود روند بیماری ندارد بلکه در پاره‌ای موارد حتی می‌تواند شرایط را بدتر هم کند.

وی ادامه داد: در خصوص بیماری سرماخوردگی و آنفلوانزا هم که این روز‌ها بسیار شایع شده است آنتی بیوتیک در روند درمان نقش موثری ندارد و متاسفانه تجویز بیش از حد منجر به کمبود آن شده است که این موضوع فقط منحصر به استان قزوین نیست و به صورت کمبود کشوری است.

دیدبان با اشاره به کمبود سرم و آنتی بیوتیک تصریح کرد: متاسفانه دو عامل به این موضوع دامن زده است که عامل اول از طرف پزشکان می‌باشد که مطالب علمی را رعایت نمی‌کنند که منجر به تقاضای اضافی در جامعه می‌شود و عامل دیگر فشار وارد شده از سوی مردم به همکاران پزشک، جهت تجویز دارو‌هایی همچون سرم و آنتی‌بیوتیک است.

وی با اشاره به وضعیت رنگ‌بندی کرونا در استان افزود: در حال حاضر شهرستان البرز در وضعیت آبی بوده و مابقی شهرستان‌ها در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

راه‌اندازی دانشکده طب سنتی در استان

وی بیان کرد: اگر آحاد جامعه اجازه بدهند که پزشکان به صورت علمی اقدام به تجویز دارو کنند و توصیه‌ها و روش درمان پزشکان را بپذیرند؛ کمبود کنونی برخی اقلام دارویی که به نظر من کمبود کاذبی است؛ ایجاد نمی‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: تقاضای ایجاد شده متاسفانه موجب از دست رفتن منابع ما شده است و امید داریم به مردم اطلاع رسانی درستی شود که برای درمان آنفلوانزا واقعا نیازی به آنتی‌بیوتیک نیست و مصرف مایعات گرم، رعایت اصول بهداشتی و استراحت کردن و نهایتا تجویز یک تب‌بر استامینوفن در درمان این بیماری موثر است.

دیدبان با بیان اینکه به طب سنتی به عنوان طب مکمل اعتقاد دارم؛ گفت: یکی از برنامه‌های آتی ما راه‌اندازی دانشکده طب سنتی در استان قزوین است تا سروسامانی به این مبحث مهم داده شود.

برچسب ها: علوم پزشکی ، طب سنتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.