مدیر کل میراث فرهنگی البرز گفت: محل خانه‌های دستکند اشتهارد به مرکز گردشگری تبدیل می‌شود.

 فریدون محمدی با بیان این که البرز جزء ۴ استان‌دارای خانه‌های دستکند کشور است، گفت: سال گذشته با پیگیری‌های انجام شده یک گروه سرمایه گذار البرزی متشکل از مهندسان و مشاوران مطرح اعلام آمادگی کردند تا این دستکند‌ها را به مجموعه گردشگری تبدیل کنند.

او می‌گوید: اداره میراث فرهنگی مجوز‌های لازم را صادر کرده است و سایر موافقت‌ها را نیز از ادارات مربوطه گرفته ایم و با منابع طبیعی نیز برای واگذاری زمین هماهنگ شده‌ایم.

مدیر کل میراث فرهنگی البرز گفت: در مراحل نهایی برای صدور پروانه فعالیت هستیم، قرار است این منطقه را ساماندهی کنیم و حدود ۷۰ واحد اقامتی خاص، یک مجموعه زمین شناختی گردشگری و یک اکو کمپ کویری در آن ایجاد شود که این منطقه را به عنوان یک مقصد گردشگری مطرح خواهد کرد.

او می‌گوید: تاکنون حدود ۷۰ دستکند را در منطقه اشتهارد شناسایی کرده ایم و مقدمات ثبت آن‌ها در فهرست آثار ملی کشور نیز فراهم شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی البرز افزود: دلیل ناشناخته ماندن این دستکند‌ها که به خانه‌های رملی نیز شهرت دارند، عدم معرفی آن‌ها به مردم به خصوص البرزی‌ها است.

قبلا یک مسئول حوزه باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان البرز گفته بود: در محل قرارگیری این بنا‌های دستکند به بقایای سفالی دست پیداکرده‌ایم که بیشتر آن متعلق به دوران اسلامی و اواخر سده‌های سوم و چهارم تا دوره صفوی است، اما چند تکه از آن‌هم به دوره اشکانی تعلق دارد که ممکن است جزء سفال‌های همراه چوپان‌ها بوده و مربوط به خود این منطقه نباشد.

با این وجود تا صحبت از خانه‌های سنگی می‌شود غالبا به یاد کندوان آذربایجان شرقی می‌افتیم و خانه‌های رملی اشتهارد مثل گوهری کشف نشده در آن سوی البرز خاک می‌خورند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.