مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: ۳هزار و ۶۵۰هکتار از اراضی استان به کشت دانه‌های روغنی اختصاص دارد.

فریدون آهنگری گفت: میزان تولید و سطح زیر کشت دانه‌های روغنی از جمله کلزا ۶۰۰ هکتار با میزان تولید ۵۶۸ تن، گلرنگ ۶۰۰ هکتار ۷۷۳ تن، کنجد ۸۰۰ هکتار هزارو۸ تن و پنبه هزارو۶۵۹ هکتار ۳هزارو۹۶۰ تن است.

او با بیان اینکه دانه‌های روغنی کلزا، گلرنگ، کنجد و پنبه در استان کرمان کشت می‌شود، افزود: جهت ترغیب کشاورزان به کشت دانه‌های روغنی اقدامات ترویجی از جمله برگزاری کلاس‌های آموزشی، توزیع بذر یارانه دار، تخصیص بذور با عملکرد بالا و وارداتی هیبرید انجام می‌شود.

آهنگری تصریح کرد: میانگین تولید دانه‌های روغنی در استان از جمله کلزا هزارو۲۰۰ کیلو گرم در هکتار، پنبه دو ونیم تن، گلرنگ یک و نیم تن و کنجد ۱ تن است.

او اظهار داشت: کشاورزان بذر سالم را از طریق هماهنگی با مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان می‌توانند تهیه نمایند و تولید روغن‌های دانه‌ای در مقایسه با تولید دانه‌های روغنی امسال نسبت به پارسال کاهش تولید و نسبت به دهه گذشته افزایش یافته است.

آهنگری تصریح کرد: مصرف آب در کلزا ۶هزارو۵۰۰ متر مکعب در هکتار، پنبه ۶هزار متر مکعب، کنجد و گلرنگ ۵هزار متر مکعب است همچنین دور آبیاری در کلزا و پنبه ۱۵ روز یکبار، کنجد ۸ روز یکبار و گلرنگ ۲۰ روز یک مرتبه است.

او بیان داشت: کاشت گیاهان دانه‌های روغنی، بخشی سنتی و بخشی مکانیزه است هرکجا که امکانات و دستگاه‌های کاشت، داشت و برداشت موجود و اراضی خرد نباشد و تسطیح شده باشد کشت مکانیزه در غیر اینصورت به صورت سنتی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار