مَرغزار دشت شهرکرد به عنوان مهمترین اکوسیستم مَرغزاری استان با خشکی روبرو شده و این مَرغزار به کانون ایجاد ریزگرد و گرد خاک محلی تبدیل شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: کاهش میزان بارش‌ها و برداشت بیش از حد از منابع آبی از مَرغزار دشت شهرکرد، باعث بحرانی شدن این دشت شده است که احیای آن لازم و نیاز به اعتبار دارد.

آقای احمدی افزود: این دشت بیش از ۱۲۴هزار هکتار وسعت دارد ۴۰ هزار هکتار از وسعت این دشت از اراضی کشاورزی است که این اراضی از گذشته زیر کشت محصولات کشاورزی بود و نقش اساسی در ایجاد اشتغال و تولید محصولات کشاورزی داشته است.
وی گفت: ۶۰۰ هکتار اکوسیستم این دشت مَرغزار است که به دلیل خشکسالی‌های چند سال گذشته و برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، باعث افت سطح این آبخوان شده است.


بیشتر بخوانید


احمدی اظهار داشت: به دلیل محدودیت در بحث تامین آب شرب شهری ۱۰ حلقه چاه کشاورزی توسط شرکت آب و فاضلاب در این دشت برای تامین آب شرب شهری احداث شده است.

وی بیان کرد: برداشت آب شُرب و کشاورزی در این دشت باعث کاهش سطح آب زیرمینی و خالی شدن آبخوان‌های این دشت شده است.

مدیرکل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری فنس‌کشی کردن دشت شهرکرد را تنها راه محافظت از این دشت معرفی کرد، اما این امر را در گرو تامین اعتبار توسط مدیریت بحران دانست.

احیای دشت شهرکرد به عنوان طرح اولویت‌دار به دولت پیشنهاد شده است

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری گفت: پروژه احیای دشت شهرکرد را به عنوان پروژه اولویت‌دار به دولت پیشنهاد داده‌ایم که در صورت تأمین اعتبار به دستگاه متولی کمک خواهد شد.

خسرو کیانی گفت: کار مدیریت بحران هماهنگی و پشتیبانی است و هر دستگاهی وظیفه دارد در حوزه‌های مختلف احیا، آبخیزداری و یا آبخوان‌داری فعالیت کند در نهایت مدیریت بحران وظیفه کمک به دستگاه‌های اجرایی را دارد.

وی افزود: طبق قانون دستگاه اجرایی باید بر اساس شرح وظایف اعتبارات مورد نیاز پروژه‌های اولویت‌دار را به ما اعلام کند تا تأمین اعتبار کنیم البته خود دستگاه هم باید به صورت ملی دنبال تأمین اعتبار باشد.

کیانی تاکید کرد:، اما دستگاه اجرایی نباید تنها به امید اعتبارات ملی و کمک مدیریت بحران بماند بلکه خودش باید وارد میدان شود و بخشی از کار را انجام دهد ما نیز کمک خواهیم کرد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار