چند وقتی است که تعداد مخاطبین سینما بهصورت چشمگیری کاهشیافته است به شکلی که در ۳۰ روز اخیر تنها ۶۴۳،۳۰۵ نفر به سالن سینما رفتهاند. این اعداد نشاندهنده ریزش چشمگیر مخاطبان سینما است، درحالیکه در بازه ۳۰ روزه اخیر کاهش ۵۰ درصدی قیمت بلیت سینما برای یک هفته را نیز داشته ایم.
غلامعباس فاضلی منتقد سینما در این خصوص گفت: علت کاهش فروش فیلم ها که به طور کلی در طول سالیان اخیر شاهد آن هستم، گسست ارتباط عاطفی مردم با سینما به چند مسئله بر میگردد و اگر بخواهیم اقتصاد سینما را به یک وضعیت مطلوبی برگردانیم باید در یک برنامه ریزی دراز مدت و پرهزینه این شرایط را برای سینما فراهم کنیم.
عدم حمایت نهادهای فرهنگی
فاضلی گفت: یک مسئله کاهش تماشاچیان سینما، عدم حمایت نهادهای فرهنگی از سینما است که این حمایتها میتواند از طریق اعلانهای تصویری در سطح شهر یا تبلیغات تلویزیونی میتواند رخ بدهد که این اتفاقات نمیافتد. همچنین یادآوری عاطفی نسبت به تماشاگران سینما وجود ندارد که ارتباط زیادی روی گسست مردم روی سینما میگذارد. در واقع نهادهایی که میتوانند از سینما حمایت کنند، متاسفانه یک نگاه بیمهرانه نسبت به سینما دارند به طوریکه آن را کودک شرور خانواده میدانند.
مدیریتهای مقطعی
به گفته فاضلی؛ دلیل بعدی مدیریتهای مقطعی با تصمیمات ناقص یا غلط است که حتی حمایت در مورد اقتصاد سینما وجود ندارد. مثلا درمورد ساخت و اکران فیلمهایی که جدیتر نیستند حمایتها وجود دارد ولی در مورد فیلمهای جدی این حمایت نیست تا در دراز مدت شرایط سینما خوب شود. همچنین مدیریت در حوزه سینما یک دست نیست و هر نهادی که دارای قدرت یا صاحب اختیاراتی باشد، در مورد سینما اعمال قدرت میکند.
شورای صنفی نمایش
فاضلی گفت: مورد بعدی به درون خود سینماها برمیگردد که شورای صنفی نمایش است. بالاخره در شورای صنفی نمایش، ارتباطات و صاحبان سرمایه اثر گذار هستند.
اکران فیلمهای خارجی
فاضلی ادامه داد؛ مسئله بعدی که به نظرم خیلی مهم است، مسئله اکران فیلمهای خارجی در ایران است. در همه جای دنیا حتی در کشورخودمان پس از انقلاب این مورد در سبد تماشاگران وجود داشت که بتوانند فیلمهای دیگری را هم ببینند. اگر فیلمخارجی در سینماها اکران شود به معنی این است که مردم عادت پیوسته رفتن به سینما را حفظ کنند.
این کارشناس ادامه داد: مشکل اصلی که به وجود آمده است این است که مردم عادت سینما رفتن را ترک کرده اند و اکران فیلمهای خارجی به روال فیلمهای دهه شست میتواند کمک کند. زیرا پربینندهترین دهه تماشای فیلم در هه شست بود که نباید آن را فراموش کنیم. بالاخره هر آدمی وقتی به یک رستوران میرود، باید یک منوی متنوع غذایی مقابل آن باید و اگر منو محدود باشد ان را نمیپسندد و حالا منوی سینماهای ما هم محدود است.
بن سایهها یا پلتفرمها
او افزود؛ گسترش رقبای سینما یا به اصطلاح بن سازهها یا پلتفرمها است که با وجود اینها به تلفن مردم باعث میشود، فضا برای مردم قابل دسترس تر باشد. طبیعتا در حال حاضر امکان رقابت وجود ندارد و این پلتفرمها به اندازهای میتوانند سلایق مردم را اغنا کنند.
کمبود سالنهای سینمایی
فاضلی گفت: ناکافی بودن یا کم بودن سالنهای سینما مورد بعدی کم شدن تماشاچیان است. زیرا سینما در مکان دوری از محل زندگی افراد است که باید زمان زیادی را برای رفتن به سینما صرق کنندو همچنین امروزه سینماها با مجموعهای از رستورانها در یک مکان قرار گرفته اند و این موضوع خوب نیست.
غلامعباس فاضلی در یک ماهه گذشته باز شدن مدارس و دانشگاهها را دلیلی بر کاهش استقبال تماشاچیان از سینما نداشت و گفت : در گذشته ما اوقات فراغت را با تماشای فیلم و سینما میگذراندیم و باز شدن مدارس و دانشگاهها به خودی خود به کاهش استقبال تماشاچیان تاثیری نگذاشته است.
وقتی که ما در مواجه با قشر دانشجو یا دانشجو هنوز فیلمهای پیش پا افتاده را به نمایش میگذاریم و چندین فیلم اجتماعی و انتقادی را پشت در قرار میدهیم، قطعا فیلم پیش پا افتاده سطحی دانشجو را ترغیب به تماشای فیلم نمیکنند.
همچنین فاضلی افزود؛ قیمت بلیط سینما هم دلیلی بر کاهش استقبال مردم نیست و تاثیر جدی ندارد. اگر سینما بتواند در یک مسیر سالم به اکران فیلم خوبی که در صف اکران دارد بپردازد و به عنوان کودک شرور خانواده به آن نگاه نشود و از آن حمایت شود، فیلمهای ساخته شده ما این قابلیت را دارند که صنعت نمایش فیلم را به طور مثبت دگرگون کنند.
از سالن های سینما برای روشنگری های فرهنگی استفاده کنید(بچه ها را از کودکی با تربیت بار بیاوریم)