درخت پسته‌ای که ۶ قرن همراه و یار قدیمی بنای تاریخی مزار مولانا زین‌الدین ابوبکر تایبادی بوده هنوز ثبت آثار ملی نشده و شماره ثبت مجزا ندارد.

نظام‌الدین کارگزار رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تایباد گفت: مجموعه تاریخی مزار مولانا زین‌الدین ابوبکر تایبادی یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی در این شهرستان مرزی به شمار می‌رود که در سال ۱۳۱۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، اما تاکنون برای ثبت جداگانه درخت پسته آنکه در تمام این سال‌ها یار و همراه این بنای تاریخی بوده اقدامی نشده است.

او افزود: به دلیل اهمیت مزار مولانا و درختی که در تمام این سال‌ها استوار باقی مانده و مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفته، پیگیری‌هایی انجام شده تا شماره ثبت مجزا برای این اثر طبیعی در فهرست آثار ملی دریافت شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی با اشاره به فاصله گرفتن مزار مولانا از اصالت گردشگری که دارد، ادامه داد: این مجموعه تاریخی با کاربرد فعلی بیشتر محل زیارت قبور بوده و از اصالت گردشگری خود خارج شده است.

کارگزار بیان کرد: تاکنون پیگیری‌های انجام شده و طرح جامع گردشگری مزار مولانا در دست بررسی است.

او تصریح کرد: چنانچه این طرح محقق شود نه تنها مبلمان و فضای گردشگری مزار تغییر می‌کند بلکه رونق و توسعه مزار، عاملی برای جذب بیشتر گردشگران و جهانگردان خواهد بود.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.